Reacția BNM la articolul cu primele grase de la „Moldindconbank” ar ascunde scheme și inexactități

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Banca Națională a Moldovei a reacționat la articolul, realizat de expertul IDIS „Viitorul”, privind creșterea primelor plătite de către „Moldindconbank”.

Reprezentanții acesteia au precizat că până la intervenția timpurie a BNM, „Moldindconbank” practica remunerarea salariaților săi prin oferirea unor plăți trimestriale prin intermediul organizației sindicale, care însă nu figurau ca „prime”. Drept urmare, autorul blogului de pe IDIS „Viitorul” a operat cu date incomplete care au dus la concluzii eronate, este arătat într-un comunicat emis de BNM.

Începând cu data de 20 octombrie 2016, data instituirii intervenției timpurii, s-a decis ca procesul de remunerare la „Moldindconbank” să fie unul transparent și corect. Astfel, achitarea plăților trimestriale a început să se efectueze direct către angajații băncii, primele fiind înregistrate ca parte a retribuției angajaților. Remunerările sunt făcute publice în totalitate.

În esență, beneficiile salariaților nu au fost majorate odată cu modificarea modalității de achitare a plăților trimestriale, ci procesul a devenit public, se mai arată în comunicat.

Citește și: (INFOGRAFIC) Prime grase încasate de administratorii temporari a unei bănci din Moldova

Pe de altă parte, IDIS „Viitorul” precizează că BNM doar agravează înțelegerea situației existente în bănci. Comunicatul BNM vrea să acrediteze ideea că reacția IDIS este incompletă și irelevantă, bazându-se pe argumentul că expertul IDIS „nu cunoaște anumite subtilități” și anume că „primele erau achitate printr-o schemă, aflată înafara sistemului oficial de raportare către BNM”.

„Experții IDIS au folosit datele oficiale ale BNM, iar din comunicatul BNM aflăm că aceste date sunt incomplete și irelevante. Cât de mare poate fi disproporția dintre datele oficiale și cele reale? Dacă discrepanța identificată este de 80 ori mai mare la cuantumul de premii, care este discrepanța creditelor neperformante raportate și starea reală a băncilor?”, ripostează experții IDIS „Viitorul”.

De asemenea, aceștia consideră că indiferent de modul în care sunt efectuate anumite plăți de remunerare a angajaților și conducătorilor băncilor comerciale, aceste date trebuie să fie raportate în mod obligatoriu către BNM, pentru a fi cunoscute de către toți deponenții, acționarii băncilor și orice persoană interesată.

„Comunicatul BNM doar întețește alertele pe care le aveam față de situația sistemului bancar aflat într-un leșin profund. Acest episod obligă BNM să evalueze minuțios sistemul de raportare al creditelor neperformante și a primelor din toate băncile din Republica Moldova, existând bănuiala rezonabilă că starea de lucruri este mai gravă decât cea prezentată oficial de BNM”, mai atenționează experții, solicitând ca BNM să colaboreze cu ei în beneficiul interesului public.

Amintim că economistul IDIS, Denis Gorea a constatat că de la momentul introducerii regimului de supraveghere specială a BNM la „Moldindconbank”, primele au crescut exponențial: de la 195.000 în 2015 (media lunară) la 15.7 mln lei în noiembrie 2016.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...