Procuror European în Republica Moldova, mit sau realitate?

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

1. Apariția propunerii de a numi în funcția de Procuror General al RM a unui cetățean străin, din Uniunea Europeană este pertinentă sau nu?

**Răspuns: Este o propunere legală, practicată și așteptată, multe alte state au aplicat aceleași soluții în perioade de criză sau recesiune, un exemplu elocvent fiind chiar Ucraina, care are în prezent 3 miniștri din exterior la activ ( Ministrul Economiei, Finanțelor și a Sănătății ) Deci numirea în funții publice a persoanelor străine este o practică modernă și eficientă la momentul actual.

2. Vehicularea în mass-media și opinia publică a faptului că funcția de Procuror General nu poate fi ocupată de către o persoană ce deține cetățenie străină. Imposibilitatea numirii acesteia în funcție.

**Răspuns: În conformitate cu normele internaționale precum și cele locale, și anume raportând la Constituția RM există mai multe situații cu caracter permisiv și anume: dubla-cetățenie, de care dispun mai mult de 31 deputați în actualul parlament ( Cetățenia Română și Rusă ) și respectiv posibilitatea aplicării pentru a obține cetățenia RM și a renunțării la cetățenia anterioară.

3. Obținerea cetățeniei RM va dura mult timp și va complica și mai mult lucrurile din sistemul de drept.

**Răspuns: Într-adevăr, procesul de dobândire a cetățeniei Republicii Moldova durează un timp mai îndelungat comparativ cu alte state, ajungând chiar la 18-24 luni. Însă, în conformitate cu Legea Supremă a RM, Constituția, articol 88 litera c) „Președintele Republicii Moldova soluționează problemele cetățeniei Republicii Moldova…” deci, acest lucru nu este doar posibil, dar și realizabil în maxim 48 ore, la emiterea unei dispoziții în acest sens din partea Președintelui RM.

4. Procurorul nu poate fi pus din dorința cuiva, trebuie să fie o persoană din sistem, una decisă la alt nivel, nu cum vrea cineva.

**Răspuns: Greșit. În conformitate cu aricolul 125, aliniat 1 „Procurorul General este numit în funcție de către Parlament, la propunerea Președintelui acestuia.” Deci această responsabilitate de a numi în funcție Procurorul General îi revine Parlamentului în exclusivitate, fapt menționat destul de clar în Constituție.

5. Nu este necesar să chemăm pe cineva din afara statului, ne putem soluționa și singuri problemele interne.

**Răspuns: Conform mai multor studii realizate de organismele internaționale abilitate (EuroStat, World Economic Forum, etc) Republica Moldova este cel mai sărac stat din Europa și ocupa locul 141 din 144 la capitolul independența justiției și locul 144 din 144 la capitolul corupția din sistemul judecătoresc. Deci problemele sunt evidente și sunt grave, care demonstrează că soluțiile obișnuite nu au dat efect și se cer măsuri speciale, pentru a soluționa această gravă problemă.

6. Nu sunt de acord ca din banii mei și a altor contribuabili să plătim pe cineva din afară, nu suntem într-atât de bogați ca să ne putem permite asemenea lux.

**Răspuns: La momentul actual, salariul unui procuror variază între 8.000 și 20.000 lei, mandatul acestuia este de 5 ani. Din 2013 până în prezent, Republica Moldova a pierdut mai mult de 118 cazurila CEDO, 62 dintre ele fiind pierdute în 2013, pe motive de tortură și corupția din justiție. Statul a fost obligat să plătească despăgubiri în valoare de peste 13.000.000 lei doar pentru aceste 62 cazuri. Și peste 40.000 euro în alte 21 cazuri de deposedări ilegale de proprietate și violarea domiciliului. Un simplu calcul arată că salariul Procurorului pe 5 ani ar fi de 20.000×12= 240.000 lei, și pe durata totală a mandatului de 1.200.000 lei, care reprezintă mai puțin de 10% din banii pierduți de Republica Moldovala CEDO.

7. Nu cred că un procuror străin ar putea face regulă în Moldova, e prea corupt sistemul, îl va corupe și pe el. Sunt sceptic, lucrurile nu se vor schimba.

**Răspuns: Într-adevăr, lucrurile se află într-o stare dramatică, dar nu este necesar să avem profeți, proroci sau să inventăm bicicleta. Statul vecin România, prin crearea Departamentului DNA (anticorupție) a reușit să ducă peste 900 cazuri de corupție și fraudă la bun sfârșit, fiind condamnați chiar oameni de rang înalt, frați de Președinte de Țară, cei mai bogați oameni, fostul Prim-Ministru, și acest lucru are o continuitate, progresele se văd cu ochiul liber, nu ne rămâne decât să luăm exemplu. Avem toată susținerea în acest sens din partea Uniunii Europene, care ne-a acordat deja prima tranșă în valoare de peste 60.000.000 euro pentru reformarea justiției.

Există posibilități, există mecanisme și există dorință. Reformarea justiției începe cu segmentele funcționale ale acesteia ( judecători, procurori, polițiști ). Uniforme noi și legitimații de tip nou este bine, dar nu este suficient pentru a lupta cu corupția din sistemul organelor de drept. Se cer măsuri eficiente, inspirate din practica internațională actuală. Pretextele și motivele invocate până în prezent nu au un temei legal de refuz, ci doar mofturile și fricile cuiva de a pierde zonele de influență din justiție, ori chiar legislația actuală prevede numeroase articole care fac posibilă și permit o asemenea numire în funcție a unui Procuror General din afară. Și chiar dacă nu ar exista o lege, sau act normativ în acest sens? Legile se emit de Parlament, se schimbă, se abrogă, cad în desuitudine, important este să fie dorință și voință politică, de care din păcate se pare că nu avem parte, judecând din afirmațiile publice făcute de aceștia. Totul este posibil, totul este realizabil, o societate civică responsabilă poate determina ca această revendicare să fie realizată, pentru că puterea supremă în stat, aparține poporului Republicii Moldova.

Vlad Bilețchi


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...