Cum a ajuns Google să-şi dorească o poartă de intrare în China

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Noul director executive al Google, Sundar Pichai, nu face niciun secret din faptul că vrea să aducă compania înapoi pe piaţa din China, în prima fază prin Google Play, magazinul dedicat aplicaţiilor pentru programul de operare Android.

Numai că, la 5 ani după retragerea majorităţii operaţiunilor de pe piaţa chineză, generată de refuzul de a-şi cenzura rezultatele motorului de căutare, Google nu va găsi cu uşurinţă o cale de acces înapoi, cred reporterii agenţiei Reuters.

Cea mai mare piaţă de Internet

China reprezintă piaţa cea mai mare de internet de pe glob, iar Google nu mai deţine decât o nişă nesemnificativă în aceasta, în condiţiile în care refuzul de a se conforma agenţiilor cu rol regulator în piaţă a făcut ca majoritatea serviciilor sale să fie inaccesibile în interiorul graniţelor chineze.

„Google are nevoie să între în China, punct. Odată intraţi pe această piaţa îşi pot extinde serviciile. Pentru aceasta au nevoie de un cap de pod, iar acesta s-ar putea să fie serviciul Google Play”, consideră Andy Tian, director al Asia Innovations.

Reprezentanţii Google au refuzat să comenteze o eventuală lansare a Google Play pe piaţa chineză în cursul acestui an, dar în schimb au indicat comentariul făcut de Pichai referitor la acest subiect.

În schimb, Tian şi alţi dezvoltatori IT de pe piaţa asiatică susţin că gigantul IT a pierdut teren în majoritatea serviciilor pe piaţa din China, în special pe cele de streaming video, în favoarea companiilor locale Baidu, Alibaba, Tencent sau Qihoo 360.

În China, ca mai peste tot în Asia, magazinele de aplicaţii au început să fie depăşite, ca valoare, de serviciile de mesagerie care funcţionează ca o punte de legătură între utilizatori şi terţe companii care dezvoltă aplicaţii.

WeChat, un serviciu oferit de Tencent, similar WhatsApp, a devenit un adevărat „cuţit militar elveţian” al aplicaţiilor, peste 600 de milioane de utilizatori putând să descarce jocuri, cărţi în format electronic sau să efectueze plăti prin intermediul acestuia.

Imposibil de ignorat

Dimensiunile pieţei din China sunt imposibil de ignorat pentru Google. Apple, care s-a conformat legilor din China, a reuşit să obţină un profit de 13,2 miliarde de dolari în al doilea trimestru al acestui an pe pieţele din China, Taiwan şi Hong Kong.

O parte dintre reprezentanţii industriei sunt sceptici că revenirea timidă cu Google Play pe piaţa din China va marca şi o recâştigare a supremaţiei pe piaţa asiatică pentru gigantul IT american.

Aceasta şi pentru că Google va trebui să se muleze după legislaţia existentă, iar rivalii locali au apucat deja să-şi consolideze poziţia în piaţă.

Alţii susţin în schimb că Google Play reprezintă chiar un atu în aceste condiţii.

Chris MacDonald, un expert în etica afacerilor de la Universitatea Ryerson din Toronto crede că Google Play va eprezenta o ameninţare mai mică pentru oficialii de la Beijing decât Gmail sau Google Search.

„Ce vor face, vor verifică dacă a descărcat cineva Tetris? Nu au cum să îi sancţioneze pe cei de la Google pentru ascunderea unor informaţii private dacă acestea nu există”, susţine MacDonald.

Raiul producătorilor de jocuri

Anul acesta, China va deveni şi cea mai mare piaţă de desfacere şi venituri pentru producătorii de jocuri mobile din întreaga lume, câştigurile fiind estimate la 6 miliarde de dolari, spune Peter Warman, director al Newzoo.

Datele analizate de compania sa indică faptul că 90% din sumele cheltuite pe descărcarea unor aplicaţii mobile sunt direcţionate către jocuri.

„Google Play este prezent în China, dar atinge doar 21 de milioane de utilizatori dintr-un total de 800 de milioane de deţinători de dispozitive mobile”, explică Warman, făcând referile la prezenţa serviciului pe pieţele din Taiwan şi Hong Kong.

Companiile locale Qihoo, Tencent şi Baidu deţin două treimi din piaţa de aplicaţii mobile din China şi este greu de crezut că vor renunţa cu uşurinţă la acest avantaj.

Între timp, producătorii de telefoane Huawei şi Xiaomi şi-au creat propriile magazine de aplicaţii care nu doar că le aduc venituri, dar le permit să şi controleze smartphone-urile şi tabletele utilizatorilor, cel puţin a celor din China.

„Faptul care contează acum este că Google s-ar putea să vină cu întârziere în China. Poate chiar prea târziu”, spune consultantul în domeniu Shiv Putcha, de la IDC Asia.

În schimb, Tian şi alţi analişti de piaţă cred că nu este târziu pentru dezvoltatorii occidentali de aplicaţii mobile să îşi câştige o nişă cât de mică pe piaţa din China, în condiţiile în care orice poziţie deţinută în această piaţă poate conta în viitor.

Spre exemplu, în acest moment, doar 10% din veniturile generate de 100 cele mai populare jocuri din China se varsă în buzunarele unor firme din afară ţării.

„Dacă ar reuşi această scamatorie ar fi bine pentru ecosistem, dar se va dovedi un lucru greu de făcut.

Aici sunt o multimne de jucători în piaţă, cu piele tabacuita, care nu vor ceda atât de uşor la poziţiile dominante”, crede Adam Morley, dezvoltatorul Nice pentru piaţa din China.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...