Arma secretă a Moscovei: Ruşii se laudă ca ar fi băgat în sperieţi NATO

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Spre deosebire de Suhoi T-50 sau alte avioane de lupta de ultimă oră, YAK-130 nu este un avion militar care să fi intrat în centrul atenţiei în ultima perioadă. Cu toate acestea, aparatul intrat în dotarea aviaţiei ruse în urmă cu 5 ani dă bătăi de cap analiştilor militari NATO.

Yak-130 este mic, agil şi versatil, fiind arma perfectă pentru un război asimetric, după cum îl descrie expertul militar Thomas Newdick, citat de agenţia Sputnik.

Avion de antrenament

Yak-130 a fost creat în 1996, într-un consorţiu ruso-italian care a inclus firma de design JSC A.S. Yakovlev şi constructorul de aeronave Aermacchi. Varianta rămasă în uz pentru italieni poartă numele Alenia Aermacchi M-346 Master.

Pe M-346, piloţii italieni şi israelieni îşi fac antrenamentele înainte de a trece la manşa celei de-a cincea generaţii de avioane de vânătoare americane, F-35 Lightning II.

La fel, în Rusia, piloţii trec testul abilităţii pe Yak-130 pentru a putea urca în cabina unui PAK FA sau a unui MIG-35.

Nu aptitudinile de avion-şcoală l-au făcut însă pe Thomas Newdick să se concentreze asupra acestui aparat în articolul „Yak-130, avionul letal al Rusie: Mica teroare de care NATO ar trebui să se teamă”.

Avionul de vânătoare produs de ruşi şi italieni se dovedeşte un excelent aparat pentru îndeplinirea misiunilor de recunoaştere şi a unor atacuri uşoare în teritoriu ostil.

Avantajele sale sunt date de manevrabilitatea lejeră şi costul redus de producţie.

Ironia sorţii

Rusia a adăugat 70 de astfel de aparate de zbor în dotarea forţelor aeriene încă din 2010 şi a comandat încă 150 care vor trebui livrate până în anul 2020.

Avionul a fost cumpărat, de asemenea, de către guvernele din Belarus şi Algeria, iar Bangladesh se anunţă următoarea ţară care va dota aviaţia militară cu Yak-uri.

Partea ironică remarcată de analistul militar american constă în faptul că YAK-130, în cele două versiuni ale sale îndeplineşte acelaşi rol în cadrul celor două forţe militare: NATO şi Rusia.

„Este o ironie a sorţii. Pare aproape de neconceput ca piloţii din ambele tabere să se antreneze pe acelaşi tip de avion-şcoală înainte de trecerea la manşa unor avioane de luptă mai performanţe, SuT-50 şi F-35″, observă Thomas Newdick.

Preţul de export al unui Yak-130 se ridică la 15 milioane de dolari, iar avionul cu o lungime de 9,72 m şi o avengură a aripilor de 23,52 m poate transporta o cantitate impresionantă de armament, inclusiv rachete ghidate aer-aer şi aer-sol sau bombe pentru distrugerea ţintelor terestre.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...