Transportatorii, din nou în stradă dacă nu vor fi majorate tarifele

by D M
Distribuiti mai departe...

Asociaţia Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) s-a adresat din nou Guvernului cu solicitarea de a majora tariful la transportul de pasageri. Într-o scrisoare adresată ministrului Economie şi Infrastructurii, Anatol Usatîi, se menţionează că, după ultimele întâlniri ale transportatorilor cu funcţionarii de stat, inclusiv cu Usatîi, au fost identificate o serie de măsuri care vor reduce cheltuielile de transport.

Printre acestea, excluderea controalelor nejustificate, lupta împotriva transporturilor ilicite, creşterea transparenţei activităţii Ministerului şi ale Agenţiei Naţionale a Transportului Auto cu privire la transportatori.

„Drept urmare, a fost elaborat proiectul unui Memorandum de înţelegere, a cărui semnare va permite diminuarea cerinţei de majorare a tarifului de la 0,92 lei la 0,74-0,76 lei per kilometru. Însă documentul nu a fost încă semnat, cerinţele noastre rămân aceleaşi – de 0,92 lei”, au spus transportatorii, subliniind că aşteaptă până la sfârşitul săptămânii poziţia clară şi motivată a guvernului cu calculele necesare.

În caz contrar, ei promit din nou să recurgă la proteste.

Asociaţia s-a adresat la mijlocul lunii august Ministerului Economiei cu solicitarea de a majora tarifele, pe motiv că transportatorii suferă pierderi, scrie Jurnaltv.md.

Ministrul Economiei și Infrastructurii, Vadim Brânzan a declarat în ziua demiterii guvernului Sandu că o mie și ceva de autorizații se află la transportatori, care nu le utilizează.

ANTA a început să verifice și să aplice amenzi”, a declarat Brânzan în 12 noiembrie. El a adăugat atunci că problema a fost creată artificial pentru că cei mai mari transportatori AITA nu participă la aceste proteste. Pe de altă parte, Brânzan a recunoscut că problema autorizațiilor există și că a apărut din prima zi în care a venit la Guvern. 

Toate cele 15.000 de autorizații, eliberate de Federația Rusă au fost epuizate până în luna iunie. S-au făcut eforturi mari pentru majorarea numărului acestora. Am obținut încă 1.250 de autorizații, o mie și ceva se află la transportatori și nu sunt utilizate. ANTA a început să verifice și să amendeze. Ne-am întâlnit cu reprezentanții Ministerului Transporturilor din Federația Rusă și am convenit că în afara de cele 500 eliberate, care au venit deja, să ne dea încă o mie, dar mi s-a spus pe urmă la telefon că nu-i chiar frumos pentru că inițial, președintelui i s-a promis 500. Așa că anul viitor o să fie nu 15 mii, ci 16 mii de autorizații”.

Brânzan a mai spus că problema va dispărea definitiv atunci când va fi eliminată această cotă, introdusă în 2015, la solicitarea ministrului Transporturilor de atunci, ceea ce a dus la crearea unei piețe negre a acestora și intenționa să meargă la Moscova pentru a cere liberalizarea transporturilor cu Federația Rusă.

Aproximativ o sută de șoferi cu 50 de tir-uri din nordul țării au blocat cu o zi înainte traseul național Chișinău-Bălți, invocând că autoritățile nu pot rezolva problema deficitului de autorizaţii pentru transportarea mărfurilor spre Rusia și supărați că niciun reprezentant al Ministerului Economiei nu le atrage atenție. Ei au stat în stradă până seara târziu.  Să discute cu șoferii a mers primarul de Bălți, Renato Usatîi. Transportatorii amenințase cu o săptămână mai devreme că vor bloca drumurile naționale dacă situația va rămâne aceeași.

Tarifele au fost revizuite ultima dată în 2012. Atunci ele au fost majorate de la 0,36 lei la 0,48 lei per kilometru.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...