Salariile mici fac neatractivă meseria de profesor: Doar 10% dintre absolvenții de la pedagogie se angajează

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Actualul sistem de remunerare a cadrelor didactice nu stimulează performanța, profesorii nu sunt motivați să își sporească nivelul de calificare, iar managerii instituțiilor de învățământ general au mai degrabă rolul de administrator, decât de director autonom. Acestea sunt concluziile studiului preliminar realizat de o companie estoniană de consultanță, care a fost angajată de către Ministerul Educației pentru a elabora noua formulă de salarizare a cadrelor didactice și manageriale.

În primul raport intermediar, liderul de echipă al companiei „Civitta” Kęstutis Jovaišas a accentuat necesitatea adaptării sistemului educațional la dinamica situației demografice și a subliniat stringența întreprinderii măsurilor pentru a atrage tinerii specialiști.

„În prezent doar 10% dintre absolvenții de la specializările pedagogice se angajează în calitate de profesor sau educator. Dacă nu veți acționa, în anul 2021 numărul cadrelor didactice cu vârsta de pensionare va constitui 50% din numărul total de cadre didactice care activează în sistemul educațional. Remunerarea în funcție de numărul de ore predate și numărul de ani lucrați în același loc nu este suficient de motivantă. Beneficiul financiar este prea mic pentru a justifica efortul ce trebuie depus pentru a obține un grad didactic, ceea ce explică interesul scăzut al pedagogilor, în special din mediul rural”, a spus expertul.

Ministrul educației Corina Fusu a menționat că este foarte important ca noua formulă de salarizare să fie una bazată pe aprecierea performanțelor.

Experții estonieni au salutat inițiativa de a instrui multidisciplinar pedagogii, afirmând că aceasta este soluția optimă în contextul numărului în scădere al populației, respectiv, al elevilor. De asemenea, au recomandat intensificarea transferului de cunoștințe între cadre didactice și între instituții de învățământ, instituirea mentoratului, angajarea directorilor nu doar cu experiență didactică, ci mai degrabă cu abilități manageriale.

Reamintim că elaborarea unei noi formule de salarizare a cadrelor didactice și manageriale este unul dintre indicatorii Proiectului „Reforma Învățământului în Moldova”, realizat de Ministerul Educației, cu suportul Băncii Mondiale.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...