Producătorii de mașini diesel au păcălit o întreagă lume; Unele automobile ar putea dispărea

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Maşinile diesel de la Volkswagen nu sunt singurele care emit noxe peste limitele admise, dar există o mare diferenţă între constructorul german şi ceilalţi: VW a fost singurul care a instalat un soft ilegal, în timp ce ceilalţi s-au folosit de o „portiţă” legală.

New York Times prezintă efectele scandalului care ar putea zgudui din temelii industria maşinilor diesel.

Sursa citată arată că tot mai multe studii guvernamentale şi private demonstrează că Volkswagen nu e nici pe departe singura companie care nu a ţinut cont de limitele legale ale emisiilor poluante.

Însă în timp ce VW a manipulat în mod ilegal rezultatele testelor oficiale, alţi constructori auto s-au folosit de o portiţă de scăpare existentă în lege, care le permitea să micşoreze cantitatea de substanţe poluante de fiecare dată când există riscul ca motorul să fie în pericol de a fi avariat – adică aproape tot timpul.

Odată ajunse în atenţia Comisiei Europene, astfel de informaţii au stârnit mari semne de întrebare legate de adevăratul impact al maşinilor diesel asupra mediului înconjurător.

Companiile încearcă să găsească o soluţie care să mulţumească pe toată lumea. Activiştii pentru mediu cer înăsprirea legilor, autorităţile vor să tragă la răspundere şefii giganţilor auto, iar politicienii cer creşterea taxelor pe combustibil.

„Totul se reduce la întrebarea cine s-a folosit de lege pentru a trişa şi cine a făcut-o ilegal”, a spus Ferdinand Dudenhoffer, profesor la Universitatea Duisburg-Essen. „Dar până la urmă, să nu uităm că toţi sunt la fel de vinovaţi”, a punctat acesta.

Pentru a încerca să limiteze cât de cât efectele scandalului, Guvernul de la Berlin a trimis o propunere către toţi miniştrii de Transport din UE, care ar putea închide puţin portiţa legală folosită până acum de companiile auto.

Mai exact, nemţii vor ca echipamentul care controlează eliberarea emisiilor poluante să se dezactiveze doar dacă maşinile au montată cea mai recentă tehnologie de filtrare a noxelor disponibilă la momentul construcţiei.

Maşini mai scumpe?

La Bruxelles se discută aprins despre înăsprirea regulilor şi despre testarea mai riguroasă a maşinilor. Însă toate aceste lucruri vor conduce la scumpirea maşinilor diesel, căci acestea produc o cantitate mai mare de oxizi de azot decât cele pe benzină, deci au nevoie de mai mult echipament pentru limitarea emisiilor poluante.

Iar şoferii s-ar putea trezi că nu mai merită să dai banii pe o maşină mică ce merge cu motorină. Dacă scenariul se va adeveri, atunci companii ca Fiat Chrysler, Renault şi Volkswagen vor avea cel mai mult de suferit.

VW, cea mai lovită marcă

Scandalul emisiilor poluante a lovit cel mai tare în imaginea VW, pentru că marca germană a fost singura care a avut ideea de „motor diesel curat” în centrul campaniei sale de promovare.

Mai mult, promovarea masivă a maşinilor pe motorină în SUA au expus compania la legile mai aspre de acolo, dar şi la posibilitatea ca americanii să deschidă procese împotriva sa, ceea ce s-a şi întâmplat după DieselGate.

Şi rivali ca Daimler, General Motors şi Fiat Chrysler au vândut maşini pe motorină în SUA, dar într-un număr mult mai mic. Dar chiar şi aşa nu au reuşit să scape de autorităţile americane, care au deschis mai multe investigaţii privind emisiile poluante.

VW mai are o problemă

În afară de strategia de marketing care a avut în centrul său motoarele diesel, VW mai are un mare dezavantaj. Până acum, studiile arată că a fost singura companie care a instalat softul ilegal pentru păcălirea testelor oficiale legate de emisiile poluante.

Şi alţi producători auto au trişat, dar s-au folosit de portiţa din lege care le permitea să renunţe la controlul emisiilor, în anumite condiţii, pentru a proteja motorul. De exemplu, companiile auto puteau spune că temperaturile mai mici puteau duce la condens şi la acumularea de calamină, lucruri care ar fi împiedicat buna funcţionare a motorului.

Problema este că temperaturile respective nu erau atât de mici pe cât ne-am fi gândit. de exemplu, în cazul modelului Jeep Cherokee, constructorul Fiat a precizat că probleme la motor pot apărea în cazul în care mercurul din termometre coboară sub 20 de grade Celsius – deci nici vorbă de valori extreme.

În consecinţă, această maşină emitea o cantitate de 12 ori mai mare de noxe decât limita admisă. În plus, studiile independente arătau că, în condiţii normale, un Opel Insignia depăşea de 5 ori pragul permis prin lege, iar o furgonetă de la Mercedes emitea de 4 ori mai multe emisii.

Aceste companii au reiterat că maşinile lor respectă legea, dar că fac tot ce le stă în putinţă pentru a-şi îmbunătăţi tehnologiile folosite.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...