PAS acuză CNA și Procuratura că mimează ancheta în cazul alimentelor alterate din grădinițele din capitală

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Sistemul corupt promovat și „alimentat” de actuala guvernare a ajuns să atenteze la siguranța și sănătatea copiilor din instituțiile de învățământ preșcolar din Chișinău și din alte localități. Declarațiile au fost făcute de vicepreşedintele Partidului Acţiune şi Solidaritate, Igor Grosu, în cadrul unei conferințe de presă pe tema problema alimentării copiilor în instituțiile de învățământ preșcolar din capitală.

Potrivit lui Grosu, ancheta Centrului Național Anticorupție și a Procuraturii, a fost un spectacol care a manipulat opinia publică.

„Sistemul corupt promovat și „alimentat” de actuala guvernare a ajuns să atenteze la siguranța și sănătatea copiilor din instituțiile de învățământ preșcolar din mun. Chișinău și din alte localități. Deși instituțiile statului, controlate de actuala guvernare (Centrul Național Anticorupție și Procuratura), ne-au prezentat un spectacol mediatic cu descinderi și rețineri la pachet ale unor funcționari și oameni de afaceri din mun. Chișinău, iar Parlamentul, în mod tradițional deja, a mai creat o comisie parlamentară pentru „a elucida circumstanțele și a găsi soluții”, pericolul perpetuării/reanimării schemelor corupte, deja cu alți actori, rămâne același. O dovadă în plus a faptului că acțiunile autorităților nu au fost decât un spectacol sunt interceptările telefonice care, odată ajunse în spațiul public, își pierd valoarea juridică, deși ar fi trebuit să fie probe în dosar. Iar cei vinovați, după cum ne-am obișnuit deja, au fost „pedepsiți” cu arest la domiciliu, unde au suportat, probabil, grele mustrări de conștiință”, a declarat vicepreşedintele PAS.

Formațiunea „Partidul Acțiune și Solidaritate” vine cu o serie de acțiuni, care vor duce la securizarea alimentației copiilor din instituțiile preșcolare din capitală.

„Analiza documentelor parvenite ne arată o degradare profundă a subdiviziunilor Primăriei mun. Chișinău responsabile de buna alimentare a copiilor din instituțiile de învățământ preșcolar, în special a Direcției Generale Educație Tineret și Sport și a Direcțiilor de Sector, responsabile de organizarea și desfășurarea achizițiilor publice pentru livrarea produselor alimentare în instituțiile de învățământ preșcolar subordonate.”
Igor Grosu mai spune că unii manageri ai instituțiilor de învățământ preșcolar au sesizat, în mod constant, direcțiile educație, tineret și sport de sector despre încălcările sistematice comise de unii agenți economici contractați pentru livrarea produselor alimentare, reacția autorităților se reducea la constatarea faptelor și expedierea de scrisori în adresa agenților economici. „Spre exemplu, pe parcursul anului 2015, din 30 de Scrisori de atenționare, expediate agenților economici de DETS Botanica, 23 au vizat agentul economic „Sanex Comerț”, iar în 2016, din 20 de scrisori expediate, 17 au vizat aceeași companie. Cazuri similare au fost și la Ciocana (6 cazuri), Râșcani, (12 cazuri) și Centru (18 cazuri).

„Pentru o mai mare claritate a situației grave existente, vom trece în revistă câteva dintre încălcările permanente:
– Starea suspectă a produselor de carne, pește și lactate cu vădite semne de alterare. Practic în toate grădinițele a fost cel puțin un caz când peștele congelat cu vădite semne de alterare a fost returnat.
– Furnizarea unor cantități mai mici de produse alimentare decât cele prevăzute în contracte.
– O serie de cazuri în care agentul economic nu livra produse alimentare prevăzute în contracte.
– Produsele livrate nu corespundeau condițiilor contractuale.
– Livrarea produselor cu întârziere sau în afara programului de lucru, fapt care cauza încălcarea regimului alimentar.
– Lipsa certificatelor de inofensivitate a produselor livrate sau cu marcaj care nu corespundea datei livrării sau cu termenul expirat.
– În cazul produselor congelate, cantitatea de apă, după dezghețare, ajunge la 15-30% din greutatea produsului.
– Livrarea produselor alimentare cu unități de transport care nu corespund cerințelor sanitaro-igienice stipulate în contract.

Partidul Acțiune și Solidaritate a propus organizarea alimentării instituțiilor de învățământ preșcolar prin intermediul Întreprinderilor de stat de alimentație publică responsabile de alimentarea.

Potrivit vicepreședintelui, acest lucru va avea următoarele efecte imediate:

„1. Va permite micșorarea costurilor de achiziții cu aproximativ 10-15%, ca urmare a creșterii volumelor de alimente contractate.
2. Spre deosebire de alți agenți economici, combinatele școlare dispun deja de capacități suficiente pentru asigurarea cerințelor sanitaro-igienice de depozitare, ambalare și transportare/livrare către instituțiile de învățământ preșcolar. În plus, va fi mai simplă sarcina de monitorizare a acestor instituții din partea direcției municipale pentru siguranța alimentelor și a altor instituții de control.
3. Trecerea bucătarilor și ajutorilor de bucătari din subordinea instituțiilor de învățământ preșcolar în cadrul Combinatelor Școlare va permite majorarea salariilor de la 1060 de lei la circa 2824 de lei. Aceasta va permite diminuarea fluctuației bucătarilor sau lipsa acestora în instituții, asigurarea formării și perfecționării continue a bucătarilor, lucru practic imposibil în cadrul instituțiilor de învățământ preșcolar.
4. Pornind de la premisa că misiunea primordială a instituției de învățământ preșcolar este prestarea serviciilor de educație de calitate, serviciile de sănătate trebuie să fie prestate de instituțiile specializate. O altă propunere vizează personalul medical din cadrul instituțiilor de învățământ preșcolar, responsabil de sănătatea și securitatea alimentară a copiilor. În acest sens, se propune ca lucrătorii medicali din cadrul instituțiilor de învățământ preșcolar să fie trecuți în subordinea Centrelor de Sănătate Publică teritoriale sau Centrelor Medicilor de Familie din localitate. Această abordare ar permite o mai bună motivare salarială a asistenților medicali și sporirea calității serviciilor de sănătate din instituțiile de învățământ preșcolar.

Pentru a transpune în viață soluțiile propuse, sunt necesare următoarele intervenții la nivel legislativ:
– Definitivarea statutului juridic al combinatelor școlărești în cadrul mun. Chișinău.
– Trecerea bucătarilor din cadrul instituțiilor de învățământ preșcolar în subordinea combinatelor școlărești.
– Modificarea legii achizițiilor publice pentru abilitarea combinatelor școlărești cu dreptul de organizare și desfășurare a achizițiilor de alimentare a instituțiilor de învățământ preșcolar.
– Modificarea cadrului normativ privind acordarea statutului de lucrător medical pentru personalul medical din instituțiile de învățământ preșcolar.
– Crearea unui program municipal care ar viza repararea și dotarea blocurilor alimentare din cadrul instituțiilor preșcolare.”


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...