Maşinile electrice, tot mai populare. Cât de mult trebuie să se teamă giganţii petrolieri

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Popularitatea maşinilor electrice e în creştere de la an la an. Aşa că vine întrebarea: Ar trebui ca giganţii petrolieri să se îngrijoreze?

Răspunsul pe scurt: momentan, nu e cazul.

Pentru ca cererea pentru combustibilii fosili să scadă drastic, e nevoie ca autovehiculele ce folosesc metode prietenoase cu mediul înconjurător pentru a se alimenta să ajungă la o cotă de piaţă de 50% din totalul parcului auto, potrivit unei analize realizate de organizaţia Climate Action Tracker.

Acest lucru s-ar putea întâmpla în 2035, dar doar dacă se vor respecta în totalitate prevederile Acordului de la Paris, care stipulează mai multe măsuri pentru scăderea temperaturii globale cu cel puţin 1,5 grade Celsius în următorii 19 de ani, informează Business Insider.

Pentru a privi lucrurile mai îndeaproape, haideţi să ne uităm la vânzările de maşini electrice în prima jumătate a anului trecut.

Liderul incontestabil a fost Norvegia, care deţine o treime din totalul de înmatriculări de astfel de autovehicule la nivel global. Pe locul al doilea se află Olanda (5,7%) şi Marea Britanie (1,2%).

Însă în pieţe auto mature – SUA, China, Germania şi Japonia – „gustul” maşinilor electrice a fost testat de mai puţin de 1% dintre şoferii care şi-au achiziţionat un autovehicul în perioada menţionată.

În România şi Republica Moldova, lucrurile stau şi mai rău.

Datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA) arată că în primele opt luni din 2016 s-au vândut în România 571 de maşini hibride şi electrice 100%. Numărul e dublu faţă de aceeaşi perioadă din 2015, dar reprezintă doar 0,8% din totalul înmatriculărilor de vehicule noi.

Ce arată previziunile analiştilor

Potrivit unei analize publicate de Financial Times în 2010, cota de piaţă a autovehiculelor electrice ar urma să ajungă la 9% din total în Europa Occidentala până în 2020, la 14% în SUA şi la mai puţin de 3% in China.

Da, previziunile au fost făcute în vremea când industria era încă „în faşă”, însă arată că popularitatea lor nu va „exploda” prea curând. Mai degrabă, va fi vorba de o trecere treptată de la maşinile care folosesc combustibili fosili la cele electrice şi hibride.

În ultima vreme, producătorii auto au înţeles dorinţa consumatorilor de a conduce maşini nepoluante, aşa că investesc din ce în ce mai mulţi bani în tehnologii noi.

Momentan, un impediment important este preţul: autovehiculele ecologice sunt scumpe. De exemplu, un BMW i30 costă 29.700 de euro, în timp ce modelul i8 ajunge la 111.500 de euro. Iar cei care optează pentru Tesla trebuie să scoată din buzunar cel puţin 35.000 de dolari.

Deci începe o schimbare de paradigma care va duce la finalul epocii maşinilor care funcţionează pe baza combustibililor fosili? Teoretic, aşa ar trebui. Însă în realitate, astfel de schimbări durează foarte mult.

Un alt studiu, publicat de data aceasta de Bloomberg, preconizează că maşinile electrice vor reprezenta 35% din piaţa auto globală în 2040, iar preţul mediu va fi de 22.000 de dolari. Ieftinirea lor va avea loc în contextul în care companiile vor reuşi să producă baterii cu o autonomie satisfăcătoare, fără costuri uriaşe, aşa cum se întâmplă în prezent.

Combustibilii fosili, înlocuiţi treptat

Dacă scenariul se va adeveri, atunci cererea pentru produsele petroliere va scădea cu un milion de barili în 2026 şi cu 2 milioane de barili în 2028.

Mai mult, potrivit Acordului de la Paris, maşinile pe bază de combustibili fosili ar trebui să nu mai fie vândute din 2035 încolo. Asta înseamnă că producătorii auto ar avea mai puţin de două decenii pentru a face transferul către autovehiculele electrice. Problema e că ţinta e ireală.

Asta pentru că, în prezent, la nivel global, ponderea vânzărilor de autovehicule prietenoase cu mediul e de doar 1%.

Aşa că e încă devreme ca marile corporaţii petroliere să-şi facă griji pe termen scurt şi mediu în legătură cu maşinile electrice.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...