Lipsă acută de mecanici la service auto-urile din România. Vor să aducă chinezi cu salarii de 500-800 de euro

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Mecanici auto din China plătiţi cu 500-800 euro pe lună, plus cazare şi mâncare. Este soluţia Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) pentru reducerea deficitului de forţă de muncă pregătită în România în domeniul reparaţiilor auto, care depăşeşte în prezent 20 000 de persoane.

ASSAI a transmis, recent, către Ambasada Republicii Populare Chineze o scrisoare de intenţie în vederea derulării unui program de recrutare şi relocare de forţă de muncă în România pentru cetăţenii chinezi, în domeniul reparaţiilor auto. „Industria de reparaţii auto din România se confruntă de peste 5 ani cu un deficit în creştere de forţă de muncă pregătită în acest domeniu. Numărul în creştere de înmatriculări auto din România presupune şi asigurarea unui număr suficient de angajaţi calificaţi în acest domeniu care să presteze activităţile specifice de reparare şi întreţinere a parcului auto national. Romania are în prezent un parc auto de peste 7,5 milioane de autovehicule, cu o vârstă medie de 14 ani, iar aceste autovehicule vechi sunt puternic uzate tehnic din cauza unei infrastructuri primitive, aşa cum este cea românească şi au nevoie de intervenţii dese în service“, se arată într-un comunicat al ASSAI.

Principalele probleme cu care se confruntă service-urile auto

Astfel, opt din zece service-uri auto din România lucrează sub capacitatea proiectată din cauza lipsei de personal calificat. Potrivit ASSAI, piaţa muncii din acest domeniu se confruntă cu cinci fenomene:

1. În multe situaţii, salariile solicitate depăşesc posibilităţile patronilor de service. „Angajatii cu experienţă au ajuns să şantajeze efectiv patronii de service-uri, profitând de lipsa de forţă de muncă pregătită în acest domeniu şi nu acceptă salarii sub 1000 – 1400 de euro net. Este dificil să asiguri unui angajat un astfel de salariu luna de luna, în condiţiile de instabilitate şi lipsa de predictibilitate legislativă şi fiscală, aşa cum se prezintă mediul de afaceri românesc. În astfel de situaţii, în relaţia dintre angajat şi angajator, mecanismele de cerere şi oferta eşuează, pentru că apar dezechilibre între pretenţile angajaţilor şi posibilităţile angajatorului“, a declarat Cristian Muntean, preşedintele ASSAI.
2. Optiunea angajaţilor calificaţi de a munci în afară Romaniei. Angajatii calificaţi aleg să plece şi să muncească pe bani mai mulţi în ţări precum Olanda, Anglia, Irlanda, Italia, etc.
3. Înfiinţarea de ateliere de reparaţii clandestine, generatoare de evaziune fiscală. Lipsa de implicare a instituţiilor cu rol de control în acest domeniu şi în special fiscal, stimulează dezvoltarea activităţilor fără autorizaţie în acest domeniu. „O parte dintre angajaţii cu experienţă îşi încropesc un atelier clandestin şi fără autorizaţie în curtea casei, ştiind că nu vor fi niciodată deranjaţi de către instituţiile cu rol de control, care verifică exclusiv firmele autorizate, fără a le trece pragul celor care fac evaziune fiscală şi lucrează fără niciun fel de autorizaţii. Pentru mai mult de 10 000 de ateliere clandestine, România a devenit un paradis fiscal şi legislativ“, a precizat Cristian Muntean.
4. Lipsa unui program naţional de pregătire profesională în acest domeniu. Dacă până la sfârşitul anilor ’90 mai existau în România şcoli de meserii care pregăteau tinichigii, mecanici auto şi vopsitori auto, reformele fără coerenţă şi de multe ori contradictorii din învăţământul românesc au condus la distrugerea şi a acestei oportunităţi sănătoase şi necesare, pe care se baza această industrie.
5. Somajul voluntar în rândul tinerilor. În spaţiul european, doar Italia depăşeşte România din punct de vedere al şomajului voluntar în rândul tinerilor. Neimplicarea persoanelor tinere şi active în piaţa muncii din România conduce inevitabil la ratarea obiectivelor de dezvoltare a acestei tari.

Proiect-pilot

În aceste condiţii, ASSAI intenţionează să deruleze un program pilot de recrutare şi relocare a 80 de mecanici din China, iar dacă se dovedeşte că aceste persoane se pot integra şi face performanţă în service-urile auto care au acceptat să între în acest proiect, acest program va continua până când se va rezolva problema deficitului de personal.

Acest program pilot este destinat exclusiv membrilor ASSAI, iar unităţile reparatoare care vor angaja aceste persoane sunt atât service-uri auto multi-marcă, cât şi reprezentanţe auto din diverse oraşe precum: Bucureşti, Iaşi, Baia Mare, Sebeş, Roman, Suceava şi Tulcea.

Salariile oferite de către angajatori sunt:
– între 250 – 300 de euro net pentru spălătorii auto. În acest domeniu nu este necesară experienţa.
– între 500 – 800 euro net pentru specialiştii cu minim 3 ani de experienţă din celelalte categorii: tinichigerie, vopsitorie, mecanică, electrică şi diagnoză auto.

În afară de aceste salarii, angajatorii asigură suplimentar cazare şi mâncare pentru expaţi.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...