De ce creează Facebook atât de multă dependenţă – iată explicaţia ştiinţifică

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Sunt circa șapte miliarde de oameni pe Pământ, iar peste 860 de milioane dintre ei își verifică paginile de Facebook în fiecare zi. De aceea, rețeaua socială a ajuns să valoreze 200 de miliarde de dolari.

De ce creează Facebook dependență în cazul atâtor persoane a explicat, pentru Business Insider, anteprenorul Nir Eyal, care a scris o carte ce oferă răspunsuri utilizatorilor.

Citeşte şi: (STUDIU) Iată cât de sigure sunt aplicațiile de mesagerie, precum Facebook Messenger, WhatsApp sau Skype

El a explicat că „Facebook încearcă să creeze o asociere între rețeaua socială și fiecare moment în care te simți plictisit sau în care ai câteva minute libere. Știm că, din punct de vedere psihologic, plictiseala este dureroasă”. De fiecare dată când te simți plictisit sau când ai puțin timp liber, Facebook-ul este un remediu pentru „mâncărimea” care te sâcâie.

Cartea, intitulată „Cum să creezi produse care formează obiceiuri”, dezvăluie procedeele psihologice care au loc în momentul în care produsele noastre preferate ajung să facă parte din rutina zilnică.

„Adevărul este că nu întotdeauna cele mai bune produse câștigă. De multe ori, câștigă produsele care au capacitatea de a-i determina pe utilizatori să se întoarcă de fiecare dată. Să luăm ca exemplu Google. Google este unul dintre aceste produse despre care eu cred că sunt niște formatoare incredibile de obiceiuri și este genul de produs pe care îl folosim fără să fim conștienți sau fiind foarte puțin.

Nici măcar nu luăm în calcul ideea că ar putea exista un motor mai bun de căutare, iar dovada stă în comparații concrete: dacă dai la o parte logo-ul, oamenii nici nu-și dau seama de diferențele dintre Bing și Google. Și, totuși, Google domină cu o cotă de piață de 87%”, a explicat Nir Eyal.

Citeşte şi: 5 informații pe care să nu le publici niciodată pe Facebook

Declanșatori interni și externi

Antreprenorul a făcut referire și la modul în care reușește Facebook să creeze atât de multă dependență, în condițiile în care 864 de utilizatori își accesează conturile în fiecare zi, iar 30% dintre americani află toate știrile de pe rețeaua socială.

„Cred că momeala principală este destul de simplă. Facebook încearcă să creeze o asociere între rețeaua socială și fiecare moment în care te simți plictisit sau în care ai câteva minute libere. Știm că, din punct de vedere psihologic, plictiseala este dureroasă.

„Declanșatorul intern este plictiseala, iar declanșatorul extern este reprezentat de aceste notificări pe care le primești – de fiecare dată când cineva postează ceva, tu primești mesaj pe telefon să intri să-ți verifici Facebook-ul”, a precizat autorul cărții.

El a subliniat că notificările de pe Facebook nu te ajută cu absolut nimic, dar continui să îţi verifici pagina din plictiseală, cu atât mai mult cu cât este foarte simplu să faci acest lucru.

„Poți alunga plictiseala, te poți scărpina dacă te mănâncă doar prin navigarea pe Newsfeed-ului. Ce fotografii mai postează oamenii? Ce comentarii scriu? Câte like-uri adună. E ca un joc de noroc cu grămada de lucruri variate pe care le poți găsi acolo”, a spus acesta.

Eyal susține că Facebook te face să te întorci mereu pe rețeaua de socializare prin răspunsuri, care vin de fiecare dată când dai un like sau adaugi pe cineva în lista de prieteni.

Antreprenorul a explicat că declanșatorii sunt foarte importanți în ecuație. Așadar, utilizatorul este determinat de declanșatorul intern, plictiseala, să trimită cuiva un mesaj pe Facebook sau să dea un like.

Ce se va întâmpla în continuare? Facebook îți va trimite un declanșator extern, prin notificări. Rețeaua socială te va anunța că ai primit un răspuns la acel mesaj sau că un alt utilizator a comentat la o fotografie la care tu ai dat un like. „Deci tu ai început, Facebook îți trimite spam-uri, iar cercul vicios va continua pentru totdeauna”, a subliniat specialistul.

Citeşte şi: (FOTO) Atenţie, un nou virus foarte periculos se răspândeşte pe Facebook; Despre ce este vorba


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...