Corupția din Moldova determină UE să schimbe modalitatea de finanțare

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Aflat la Chișinău într-o vizită de evaluare a implementării reformelor, comisarul european pentru politică de vecinătate și extindere Johannes Hahn le-a cerut autorităților să implementeze reformele votate de Parlament.

Oficialul european a semnat cu premierul moldovean Pavel Filip un acord de finanţare în valoare de 15 milioane de euro (credit nerambursabil) pentru reforma administrației publice în Republica Moldova. Obiectivul general al Acordului este de a consolida capacitatea instituțională a administrației publice centrale și locale din Republica Moldova, pentru a asigura furnizarea eficientă a serviciilor publice de înaltă calitate, în conformitate cu principiile europene ale administrației publice, potrivit unui comentariu pe dw.com.

Acordul va fi pus în aplicare în termen de şase ani, în conformitate cu prevederile Strategiei de reformă a administrației publice pentru anii 2016 – 2020. Acesta își propune să sporească capacitățile administrației publice pentru realizarea angajamentelor ce derivă din Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană.

„Politizarea procesului de reformă în administrația publică dăunează”, a atenționat oficialul european. Investiția UE are în vedere inclusiv modernizarea mecanismului de realizare a achizițiilor publice care, în prezent, este bântuit de corupție.

Moldova mai primește o șansă, dar a irosit încrederea partenerilor

Tot luni, la Chișinău, a fost semnat un acord de împrumut în valoare de 52,5 milioane de euro cu Banca Europeană de Investiții. Banii vor fi folosiți de Calea Ferată din Moldova pentru procurarea de noi locomotive şi modernizarea infrastructurii. Potrivit ministrului moldovean al Transporturilor, Iurie Chirinciuc, împrumutul BEI „face parte din același pachet cu cel acordat de BERD (50 de milioane de euro) – astfel, investiţiile în Calea Ferată din Moldova ridicându-se la peste 100 de milioane de euro”: „Banii sunt prevăzuţi pentru reorganizarea CFM. Acest proiect, de fapt, este de 500 de milioane. Aceasta este prima etapă de finanţare şi redresare a situaţiei la Calea Ferată”, a precizat ministrul.

Șeful BEI în Republica Moldova, Antonio Castillo, a spus că scopul băncii este de a acorda un suport maxim Republicii Moldova pentru reorganizarea, restructurarea şi reformarea sectorului transportului feroviar. „Suntem onoraţi că facem parte dintr-un consorţiu cu BERD. Sperăm că astăzi am făcut un prim pas şi vom acorda suportul maxim pentru a aduce Republica Moldova mai aproape de Uniunea Europeană”, a menţionat Antonio Castillo.

Directorul CFM, Iurie Topală, a spus că în curând va fi organizată o licitaţie pentru procurarea a 15 locomotive noi. El a precizat că firma câștigătoare va primi banii direct de la BEI, „pentru a exclude orice fel de scheme ilegale”.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...