„Amprentele lui Rembrandt”, descoperite după aproape 400 de ani pe un tablou ce va fi scos la licitație

„Amprentele lui Rembrandt”, descoperite după aproape 400 de ani pe un tablou ce va fi scos la licitație

Amprente despre care se crede că ar aparține artistului legendar Rembrandt au fost descoperite pe o schiță în ulei de mici dimensiuni cu o vechime de aproape 400 de ani, relatează Press Association.

Lucrarea intitulată „Study of a head of a young man”, care măsoară puţin peste 25 de centimetri înălţime, ar putea fi vândută cu circa 6 milioane de lire la o licitaţie desfăşurată luna viitoare în Londra.

Experţii au descoperit amprentele despre care se crede că ar aparţine celebrului artist olandez în stratul de vopsea original din marginea de jos a portretului cu impact „puternic şi emoţionant” din secolul al XVII-lea.

Nicio altă amprentă a acestui pictor considerat „cel mai mare maestru al tradiţiei artistice occidentale” nu a fost descoperită vreodată.

Experţii estimează că aceste urme sunt „singurele amprente cunoscute ale maestrului olandez”, cu toate că este imposibil de confirmat cu certitudine că acestea îi aparţin lui Rembrandt, faimos pentru portretele sale şi jocul de lumini şi umbre din operele ce poartă semnătura sa.

Amprentele au fost identificate în timpul procesului de examinare tehnică şi restaurare care a inclus analiza pigmenţilor, radiografii şi tehnici de imagistică în infraroşu, efectuate cu puţin timp înainte ca pictura să fie expusă în Statele Unite şi la Muzeul Luvru din Paris, în 2011-2012. „O descoperire extraordinară”, în opinia lui George Gordon, copreşedinte al departamentului dedicat operelor Vechilor Maeştri al Sotheby’s, casa de licitaţii care va organiza vânzarea.

Gordon a declarat pentru Press Association că după modul în care sunt dispuse amprentele este posibil de imaginat cum tabloul „a fost apucat cu degetele în partea din spate şi degetele mari pe marginea de jos”’.

„Deseori pot fi observate urme de degete în lacul tabloului, însă acest lucru nu spune nimic interesant. În acest caz ele se află în vopseaua originală. Acest lucru demonstrează că Rembrandt s-a bucurat de tablou când nu era încă uscat. El l-a pictat foarte rapid”, a spus Gordon.

Întrebat cât de siguri sunt experţii în legătură cu faptul că amprentele aparţin lui Rembrandt, el a declarat: „Nu putem fi 100% siguri. Însă este cert faptul că cineva a ridicat tabloul imediat ce a fost terminat”.

„În timp ce, din câte cunoaştem, nicio urmă de deget sau amprentă a lui Rembrandt nu a fost găsită pe alte opere pentru a se confirma concluzia, descoperirea urmelor în stratul de vopsea original… face foarte credibilă conexiunea cu artistul”, a adăugat Gordon.

Potrivit spuselor sale, portretul, care datează din jurul anului 1655, are un „impact spiritual şi emoţional”.

„Ştim că a lucrat foarte rapid, iar acest lucru se poate observa şi simţi în acest tablou”, a precizat specialistul. „Când Rembrandt aplică straturi groase de vopsea, unele dintre culori se scurg. Are o calitate viscerală intensă şi este uimitor de bine conservat”, a mai spus Gordon adăugând: „Bănuiesc că acum oamenii vor căuta amprente şi pe alte tablouri”.

Michel van de Laar, specialist în conservare din Amsterdam, care a contribuit la cercetare, a declarat că aceasta a condus la concluzia că opera „ar fi fost realizată într-o singură sesiune”.

„Descoperirea amprentelor reprezintă o dovadă în plus a vitezei cu care ar fi fost executată opera şi oferă informaţii noi în legătură cu tehnica de pictură complexă şi totodată rapidă”, a explicat el.

Lucrarea „Study of a head of a young man” înfăţişează modelul lui Rembrandt în poziţie de Iisus, cu mâinile lipite în semn de rugăciune, şi a fost lăudată pentru abilitatea artistului de a „reda emoţiile umane”.

Licitaţia organizată de Sotheby’s la Londra va avea loc la 5 decembrie. Pictura va fi expusă la Sotheby’s din capitala Marii Britanii începând cu data de 30 noiembrie.

0