În 2014, pe măsură ce dovezile privitoare la efectele negative ale emisiilor autovehiculelor diesel asupra sănătăţii umane se acumulau, oameni de ştiinţă de la un laborator din Alburquerque, SUA, au realizat un experiment neobişnuit: zece maimuţe au fost închise în camere izolate ermetic şi lăsate să se uite la desene animate în timp ce inhalau gaze de la un VW Beetle diesel, scrie New York Times.
Producătorii auto germani finanţaseră experimentul în încercarea de a dovedi că autovehiculele diesel dotate cu ultima tehnologie sunt mai curate decât modelele vechi. Oamenii de ştiinţă americani care au realizat testele nu au avut însă habar de un aspect esenţial: modelul Beetle oferit de VW fusese „aranjat“ pentru a produce niveluri de poluare cu mult mai scăzute în laborator decât cele în condiţii reale de drum.
Rezultatele au fost astfel intenţionat manipulate.
Experimentul din Alburquerque reprezintă o nouă dimensiune în scandalul emisiilor toxice care a forţat deja VW să-şi admită vinovăţia şi să plătească amenzi de peste 26 mld $.
VW şi alţi producători auto europeni s-au angajat într-un efort prelungit, bine finanţat de a genera studii academice care, sperau aceştia, urmau să influenţeze dezbaterile politice şi să păstreze privilegiile fiscale pentru diesel.
Detaliile experimentului din Alburquerque au fost dezvăluite într-un proces lansat împotriva VW în SUA, oferind o imagine rară asupra cercetărilor susţinute de industrie. Organizaţia care a cerut studiul a primit întreaga finanţare de la VW, Daimler şi BMW. Aceasta a fost închisă anul trecut pe fondul controverselor privind activitatea sa.
Industrii ca cea alimentară, a produselor chimice şi farma susţin de multă vreme studii care le promovează agendele politice. Însă grupul producătorilor auto a promovat în mod consistent argumentul industriei că dieselul este prietenos cu mediu.
Margaret Douglas, preşedinte al unui comitet ce oferă consultanţă sistemului public de sănătate din Scoţia, compară comportamentul producătorilor auto cu cel al industriei tutunului.
Daimler şi BMW spun că nu au ştiut că VW a folosit un model aranjat pentru a produce date false. VW arată că cercetătorii nu au reuşit niciodată să publice un studiu complet.
În anii í90, producătorii auto şi-au folosit influenţa politică pentru a-i convinge pe liderii europeni că dieselul este mai prietenos cu mediul pentru că arde mai eficient decât benzina. Drept urmare, aproape toate ţările europene au taxe mai mici pentru diesel, acesta fiind astfel mai ieftin.
Studiile grupului au fost foarte influente. Acestea au fost citate în rapoarte ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi de către National Institute for Health and Care Excellence, un organism public din Marea Britanie din sectorul serviciilor medicale.
Oficialii grupului de cercetare au încercat de asemenea să influenţeze dezbaterile publice. În 2016, Helmut Greim, preşedinte al boardului de consultanţă al grupului, a depus mărturie în faţa parlamentului german că este imposibil de stabilit o legătură directă între poluarea cu dioxid de nitrogen şi bolile de plămâni.
Grupul de cercetare a vrut ca experimentul din Alburquerque să conteste un verdict din 2012 al unei divizii a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii potrivit căruia emisiile diesel sunt cancerigene.
Acesta a încercat să demonstreze că noile autovehicule diesel sunt mai bune, iar în acest scop a angajat Lovelace Respiratory Research Institute.
Jake McDonald, omul de ştiinţă de la Lovelace care a supervizat experimentul, a declarat că nu a ştiut că modelul Beetle era echipat cu software menit să manipuleze rezultatele testelor de emisii.