Alegerea noului Guvernator al BNM – procedură ilegală

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Toată procedura de alegere a candidaturii la postul de guvernator al BNM, iniţiată de actualul Preşedinte al Parlamentului, este ilegală, iar procedura de formare a comisiei de alegere este o formulă greşită, ieşită din spaţiul legal.

La data de 2 octombrie, Andrian Candu, Preşedintele Parlamentului, a publicat un anunţ pe siteul Parlamentului Republicii Moldova privind crearea unei comisii pentru organizarea concursului public privind selectarea candidaţilor la funcţia de Guvernator al Băncii Naţionale (BNM). Motivul instituirii acestei comisii ar fi, pentru a asigura transparenţa procesului de selectare a candidatului şi condiţii egale pentru toţi doritorii de a participa la concurs. În anunţ, Preşedintele Parlamentului prevede ca prima şedinţă a comisiei va avea loc săptămâna curentă pentru a defini metodele de lucru, criteriile de selectare şi termenii de depunere a dosarului.

Analizând cu atenţie legislaţia în vigoare s-a stabilit o gravă eroare a procedurii de numire în funcţie a viitorului Guvernator al BNM.

Ce ţine de criterii de selectare, se constată că nici într-un act legislativ acestea nu există. Însă, reieşind din experienţa altor ţări, dar şi statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, presupun că la postul de Guvernator al BNM ar trebui să pretindă o persoană, care întruneşte următoarele:

Să aibă experienţă în domeniile economice şi financiare, să cunoască foarte bine sistemul economic, financiar şi monetar, să fie dotat cu capacităţi de organizare şi administrare, să ştie bine a aplica legea şi să ofere soluţii imediate, cu o punctualitate excepţională, să posede calitatea de a gândi larg, sistemic, structural şi multidimensional, să cunoască bine interacţiunile şi interdependenţele între procese şi fenomene, entităţi şi structuri, atât pe interior, cât şi pe exterior, cu un trecut excepţional de curat, candidatul la funcţia de guvernator trebuie sa fie decisiv, absolut independent în activitatea sa, or legea îi permite aceasta, să aibă reputaţie ireproşabila şi integritate absoluta, sa fie încrezut în acţiunile sale, din punct de vedere psihologic să nu fie influenţabil, decât de lege şi actele legislative, sa aibă verticalitate şi să nu devieze de la principiile profesionale, cu comportament si etica morală exemplară. Guvernatorului nu trebuie să-i lipsească simţul şi intuiţia economică, să poată să-şi susţină, menţină şi argumenta poziţia.

Ca în alte acte legislative şi normative, în Regulamentul de funcţionare a Parlamentului, capitolul atribuţiile Preşedintelui Parlamentului nu este indicat nimic în legătură cu numirea persoanelor la funcţii cu demnitate public. Nici un alt act legislativ nu permite preşedintelui parlamentului de a iniţia proceduri de numire a persoanelor la funcţii cu demnitate publică.

Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei nr. 548-XIII din 21.07.1995, articolul 23,componenţa organelor de conducere, modul de numire şi revocare a membrilor acestora, aliniatul (3), prevede expres, că Guvernatorul Băncii Naţionale este numit de Parlament la propunerea Preşedintelui Parlamentului. Altceva nu se specifică în această lege ce ţine despre proceduri de numire sau alegere a Guvernatorului BNM.

Conform legii nr. 199 din 16.07.2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, în lista din anexa nr.1 al legii ”Funcţiile de demnitate publică”, funcţia de Guvernator al BNM este nominalizată ca funcţie de demnitate publică. Tot în această lege, articolul 2, aliniatul (2), prevede că, funcţia de demnitate publică este o funcţie publică ce se ocupă prin mandat obţinut direct, în urma alegerilor, sau indirect, prin numire în condiţiile legii. Aceste aliniat este contradictoriu, deoarece nicăieri în legislaţie nu se prevede niciun mecanism de selecţie a potenţialilor candidaţi. Articolul 6, al aceleiaşi legi, aliniatul (4) condiţionează că pentru ocuparea unor funcţii de demnitate publică prin numire se organizează concurs în condiţiile legii. Însă nu este clar în care legi.

Nici în legea cu privire la BNM, nici legea cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate public şi nici în altă lege din Republica Moldova nu se prevede procedura de organizare şi petrecere a concursurilor la numirea persoanelor în funcţii cu demnitate publică.

Totodată conform legii cu privire la Banca Naţională a Moldovei, articolul 25,incompatibilităţi şi restricţii, aliniatul (1), membrii organelor de conducere ale Băncii Naţionale nu pot fi deputaţi, membri ai Guvernului, membri ai vreunui partid politic sau formaţiuni social-politice, nu pot face parte din autoritatea judecătorească sau din administraţia publică, nu pot desfăşura ori participa la activităţi cu caracter politic, nu pot face agitaţie electorală în favoarea vreunui partid sau formaţiuni social-politice.

Dacă, Preşedintele Parlamentului, prin anunţul publicat pe siteul instituţiei sale, a avut intenţia de a scoate funcţia de Guvernator al BNM de sub influenţa politică, atunci aceasta trebuie de făcut altfel.

În concluzie putem afirma:

Pentru ca aşa o procedură să fie realizabilă, Adrian Candu, la prima şedinţă a Parlamentului din sesiunea toamnă-iarnă, trebuia să vină cu iniţiativa unui proiect de Hotărâre de Parlament prin care să fie prevăzută procedură anunţată. Mai apoi să se modifice legea cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică şi cea cu privire la BNM, în partea procedurilor şi procedeelor de numire în funcţii a acestora.

Apare o oportunitate pentru toată societatea din Moldova de a participa la numirea în funcţie a noului guvernator al BNM. În acest scop, pentru asigurarea unei transparenţe maxime şi independente a viitorului Guvernator al BNM, cea mai potrivită candidatură la funcţia de Guvernator al BNM, ar fi cea din partea societăţii civile cu respectarea tuturor calităţilor menţionate mai sus. Candidatura să vină din partea ONG-urilor, dar din partea întregii societăţi. În aşa fel, s-ar reduce până la minimum influenţa politică asupra acestei funcţii.

Gheorghe Costandachi


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...