Transparency Internațional: Republica Moldova nu este pregătită pentru schimbarea sistemului electoral

Transparency Internațional: Republica Moldova nu este pregătită pentru schimbarea sistemului electoral

Modificarea sistemului electoral în condiţiile actuale va avea efecte dezastruoase asupra dezvoltării democratice a Republicii Moldova. Trecerea la orice formă de alegere a deputaţilor pe circumscripţii uninominale va avea numeroase efecte negative, Republica Moldova nu este, pur şi simplu pregătită pentru un astfel de sistem. De această părere sunt experții Transparency Internațional Moldova.

Potrivit instituției, cele mai importante efecte negative țin de scăderea legitimităţii Parlamentului, creşterea discriminării şi corupţiei în gestionarea fondurilor publice şi rolul disproporţional al justiţiei în procesul electoral.

„În cazul alegerii deputaţilor după sistemul propus de formare a circumscripţiilor, numărul real de alegători din fiecare dintre ele va varia foarte mult. Având în vedere alegerea deputaţilor după sistemul First Pass The Post (FPTP), în unele circumscripţii vor câştiga candidaţi cu 3-4 mii voturi, în altele cu 15-20 mii, ceea ce va crea o discrepanţă inadmisibilă de reprezentativitate. Mai mult, în total, toţi deputaţii vor reprezenta maxim 25-30% dintre cei care participă la vot. Pentru comparaţie, până acum, partidele care nimereau în Parlament reprezentau votul a peste 85% votanţi. Din cauza sistemului FPTP, nu va mai conta atât de mult prezenţa la alegeri, iar aceasta va scădea, în special în diaspora. Dacă va fi aplicată restricţia domiciliului (iar schimbarea modului de formare a listelor electorale până la următoarele alegeri este imposibilă), atunci circa jumătate dintre alegători nu vor putea să îşi exercite dreptul la vot. În final, deputaţii viitorului Parlament vor reprezenta maxim 15% dintre alegătorii cu drept de vot. Iar acestea sunt doar unele aspecte ale scăderii legitimităţii Parlamentului”, arată într-o analiză a Transparency Internațional Moldova.

În cadrul legal existent, Parlamentul aprobă bugetele de investiţii şi dezvoltare a localităţilor. În cazul deputaţilor aleşi pe circumscripţii care vor fi la guvernare, aceştia vor direcţiona toate fondurile doar către circumscripţiile din care provin. Astfel localităţile din circumscripţiile cu deputaţi de opoziţie vor fi discriminate. Mai mult, deputaţii aleşi pe circumscripţii nu vor putea rămâne în opoziţie, pentru că vor afecta finanţarea bugetelor locale.

Pe lângă aceasta, deputaţii de circumscripţie vor direcţiona direct, sau prin intermediul Guvernului numit de ei, bani către clientela economică locale ce i-a susţinut la alegeri (contracte, subvenţii, granturi). Campaniile electorale pe circumscripţii sunt foarte costisitoare, ceea ce va cataliza formarea grupărilor politico-economice locale, setate pe gestionarea fluxurilor de bani publici, exact cum s-a întâmplat în Ucraina. Până la definitivarea decentralizării financiare, astfel încât fiecare comunitate să primească finanţare fără influenţa majoră a Parlamentului sau Guvernului, nu putem admite o schimbare a sistemului electoral. Încă o precondiţie evidentă este reforma teritorial-administrativă şi decentralizarea vieţii politice prin formarea unor nuclee a partidelor politice la nivelul fiecărei viitoare circumscripţii.

„În condiţiile când justiţia în Republica Moldova este coruptă, controlată politic, suferă de o neîncredere cvasi-totală din partea cetăţenilor, autorii proiectului propun creşterea rolului acesteia în procesul electoral. Fără să intrăm în detalii, trebuie să accentuăm pericolul excluderii candidaţilor incomozi guvernării prin decizii discreţionare a judecătoriilor de circumscripţie. Justiţia din Republica Moldova s-a implicat în repetate rânduri în interesul guvernării în procese electorale – a decis abuziv excluderea unui partid important chiar cu trei zile în ajun de alegeri, a interzis desfăşurarea referendumurilor naţionale şi locale, a menţinut în cursa electorală partide care utilizau abuziv simbolurile altor partide. În situaţia când presa nici nu are acces şi nici capacităţi pentru a monitoriza acţiunile judecătorilor de circumscripţie, excluderea cu puţin timp înainte de alegeri a unor candidaţi incomozi puterii pe motive inventate sau irelevante este absolut posibilă. Până la reformarea deplină şi asigurarea independenţei şi integrităţii justiţiei în Republica Moldova, nu putem să vorbim despre admisibilitatea acesteia în procesul electoral, în special în cazul alegerilor pe circumscripţii”, mai spun experții.

Pentru a-şi garanta succesul şi a se menţine la guvernare, PD a venit cu iniţiativa de a schimba sistemul electoral înainte de alegeri. Deşi aparent PD insistă asupra unui sistem uninominal de alegere a deputaţilor în Parlament, partidul ar fi satisfăcut de introducerea unui sistem mixt de alegere a deputaţilor. În acest scop, se pare că PD a făcut o înţelegere cu Partidul Socialiştilor (PSRM) care este iniţiatorul instituirii sistemului electoral mixt. Ambele partide au imitat o luptă politică intensă pe marginea proiectelor, însă acestea sunt foarte apropiate ca structură şi conţinut, excepţie fiind doar denumirea sistemului electoral.

Organizaţiile societăţii civile au condamnat aranjamentele dintre PD şi PSRM, precum şi încălcarea flagrantă a normelor legale prin care s-a ajuns la această decizie, precum şi au solicitat partenerii de dezvoltare să condamne adoptarea proiectelor de legi şi să înceteze orice susţinere a iniţiativelor actualei guvernări, dacă Parlamentul va adopta unul din aceste proiecte.

0