Oficial, campania electorală începe la 29 septembrie 2016. Până la această dată, niciun potenţial concurent electoral sau candidat înregistrat deja, nu are dreptul să desfăşoare, sub nicio formă, agitaţie electorală. Realitatea este însă alta. Majoritatea pretendenţilor la fotoliul de şef al statului, 24 la număr, au intensificat activismul lor politic şi camuflează agitaţia electorală sub forma unor campanii de informare despre avantajele integrării europene sau prin intermediul conferinţelor, dezbaterilor la teme de actualitate.
La 10 septembrie, liderul PDM, Marian Lupu, a fost înregistrat drept candidatul electoral nr. 1 în buletinele de vot pe care alegătorii le vor primi pe 30 octombrie. Respectiv, cele două săptămâni rămase până la sfârşit de septembrie ar trebui să însemne pentru Lupu „tăcere şi aşteptare”. PDM, însă, a lansat pe parcursul lunii septembrie două campanii „de anvergură” în cadrul cărora liderii democraţi, inclusiv Lupu, deputaţi, miniştri, conducători ai organizaţilor teritoriale, zeci şi sute de membri ai echipei democrate merg în toate raioanele şi localităţile din Republicii Moldova pentru a populariza beneficiile integrării europene în rândul cetăţenilor şi a lansa dezbateri despre schimbările necesare în politica de la noi, potrivit unei investigații a Ziarului de Gardă.
Campania „Împreună suntem mai puternici” este promovată insistent de democraţi prin intermediul numeroaselor panouri publicitare, cinci dintre ele fiind instalate pe traseul Chişinău-Căuşeni, al spoturilor şi ştirilor difuzate la instituţiile media care aparţin viceprim-preşedintelui PDM, Vladimir Plahotniuc.
Lupu este invitat la aceleaşi posturi TV, ale lui Plahotniuc, despre care se vehiculează că dirijează din umbră coaliţia de guvernare şi controlează majoritatea instituţiilor în stat, unde expune strategiile de dezvoltare ale partidului, dar şi ale guvernării, şi unde este criticată opoziţia extraparlamentară.
Solicitat la acest subiect, membrul CEC, Andrei Volentir, spune că dacă candidatul la preşedinţie este şi lider de partid, iar activitatea este desfăşurată din poziţia respectivă, atunci nu-i pot fi imputate acţiuni cu tentă electorală.
Lupta pentru voturile alegătorilor în favoarea candidatului PD este dusă şi de alţi membri ai partidului aflat la guvernare. Săptămâna trecută Pavel Filip a desecretizat stenograma ultimei şedinţe de guvern privind acordarea creditului de urgenţă în cazul BEM, din 27 martie 2015, prin intermediul căreia critică faptul că lidera PAS, Maia Sandu, „se laudă că s-a opus”, dar a votat pentru garanţia de 5,6 miliarde de lei. Premierul democrat a făcut public documentul pe pagina sa de facebook şi nu pe site-ul oficial al Guvernului, după ce Maia Sandu a atacat în judecată Executivul pentru a i se prezenta copiile stenogramelor şedinţelor în care au fost aprobate garanţiile pentru cele 3 bănci falimentare.
În acelaşi timp, acum două zile, toate oficiile poştale din ţară au primit indicaţii de la şeful „Poştei Moldovei” de a afişa „obligatoriu, la loc vizibil” materialul publicitar al Fundaţiei lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”.
Organizaţia democratului, care se pretinde a fi apolitică, sponsorizează mai multe evenimente culturale şi de divertisment din Repubica Moldova, face donaţii pentru familiile nevoiaşe, iar mai nou, renovează 40 de terenuri de joacă pentru copii pe întreg teritoriul ţării.
Întreaga investigație poate fi citită aici.