Summitul Trump-Kim presupune o serie de provocări de ordin logistic pentru Coreea de Nord

Summitul Trump-Kim presupune o serie de provocări de ordin logistic pentru Coreea de Nord

Deplasarea liderului nord-coreean Kim Jong-un în Singapore pentru convorbiri cu președintele american Donald Trump presupune o serie de provocări de ordin logistic, începând cu transportul cu o aeronavă din epoca sovietică al liderului de la Phenian, al limuzinei sale și a zeci de membri ai dispozitivului de securitate, relatează vineri agenția Reuters.

Primul summit organizat vreodată între un preşedinte american în funcţie şi un omolog al său nord-coreean va fi găzduit de oraşul-insulă asiatic atât pentru că se află la o distanţă rezonabilă de Phenian, cât şi datorită statutului său de neutralitate politică, a explicat presei oficial de la preşedinţia sud-coreeană.

De când a devenit lider al Coreei de Nord, în 2011, Kim Jong-un se ştie că a mers o singură dată cu avionul în străinătate, şi anume zilele trecute, până la Dalian, în China, pentru discuţii cu preşedintele chinez Xi Jinping. Kim a zburat atunci cu avionul personal, un aparat Il-62M, însoţit de un avion-cargo despre care surse informate au afirmat că a transportat limuzina liderului nord-coreean.

Situat la 4700 km de aeroportul Sunan din Phenian, Singapore este facil de atins cu un Il-62M, tip de avion cu patru motoare folosit pentru prima dată în anii ’70, capabil să zboare autonom 10.000 km. În schimb, avionul cargo Iliuşin-76 nu poate zbura mai mult de 3.000 de kilometri fără realimentare, dacă este încărcat la capacitatea deplină, şi va trebui deci să facă o escală într-un loc “prietenos” cum ar fi capitala Vietnamului sau să zboare mai puţin încărcat.

În plus, este un aparat care a avut o serie de probleme de siguranţă. Luna trecută, 257 de oameni au murit după ce un astfel de avion s-a prăbuşit la decolarea de la o bază aeriană din Algeria.

Spre deosebire de tatăl său, Kim Jong-il, care folosea un tren blindat în rarele sale călătorii în străinătate, de teamă să nu-i fie doborât avionul, despre Kim Jong-un nu se ştie să aibă o aversiune faţă de zbor. Dar drumul cu avionul pe o distanţă dintre Phenian şi Singapore devine o provocare semnificativă când vine vorba despre transportul echipamentelor şi al personalului de comunicare şi securitate necesare pentru organizarea summitului. Presupune, de asemenea, o cantitate importantă de combustibil, produs strict limitat de sancţiunile impuse de ONU importurilor Coreii de Nord.

Cele două avioane ale lui Kim Jong-un vor avea nevoie de circa 50 de tone metrice fiecare pentru acest drum. China, principala sursă de combustibil pentru Coreea de Nord, a exportat doar 3 tone de combustibil în martie şi nu a făcut oficial exporturi în cele două luni precedente, conform datelor vamale chineze. Avioanele nord-coreene pot încărca însă combustibil suplimentar când se duc în China şi Rusia pentru operaţiuni comerciale, iar experţii internaţionali consideră că Phenianul ar fi putut stoca astfel combustibil, pe care l-ar fi folosit inclusiv pentru programul balistic.

Oficialul prezidenţial sud-coreean a mai declarat presei că SUA ar fi preferat Geneva, dar în cele din urmă a fost ales Singapore, fiind cea mai viabilă destinaţie pentru Kim Jong-un din punct de vedere al timpului şi distanţei. El a adăugat că Seulul nu ştie de ce s-a renunţat la Panmunjom, care găzduieşte zona demilitarizată dintre cele două Corei şi unde s-au întâlnit luna trecută Kim Jong-un şi preşedintele sud-coreean Moon Jae-in.

În ce priveşte locul anume din Singapore unde va avea loc întâlnirea dintre Kim şi Trump, nu există încă o confirmare în acest sens, dar există mai multe variante, inclusiv hoteluri care pot asigura înaltul nivel de securitate necesar, conform unui oficial şi media singaporeze.

Dacă amândoi sau unul dintre cei doi lideri se hotărăsc să-şi petreacă şi noaptea în Singapore, în oraş există o singură cameră de hotel care întruneşte „protocolul de securitate” al preşedintelui SUA, potrivit unei surse informate în legătură cu vizitele prezidenţiale anterioare. Este vorba de apartamentul Shangri-la, de 348 mp, din aripa Valley a hotelului cu acelaşi nume (al apartamentului), unde o noapte în perioada respectivă costă 7500 de dolari SUA, menţionează Reuters.

0