Marea Britanie fierbe la foc mic: Companiile străine cer garanții și despăgubiri în caz de Brexit

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Producătorul auto nipon Nissan cere garanții suplimentare de la guvernul britanic înainte de a continua investițiile în fabrica de la Sunderland.

Conform cotidianului The Independent, compania nu are de gând să realizeze noi investiții în uzina din Marea Britanie fără o garanție clară privind acordarea unor despăgubiri pentru eventualele pierderi pe care le-ar suferi în cazul limitării accesului pe piața unică din UE.

Pe loc repaus în industria auto

Carlos Ghosn, președintele Alianței Nissan-Renault, a apreciat că fiecare producător auto din Marea Britanie are dreptul la despăgubiri în cazul impunerii unor taxe pentru exporturile în UE după ieșirea țării din blocul comunitar.

Investiția Nissan din Sunderland asigură o treime din producția de automobile a Marii Britanii, iar relația cu piața europeană este vitală pentru producător.

Marea Britanie exportă peste 500.000 de automobile anual în UE, reprezentând o treime din producția auto a țării, iar reprezentanții industriei avertizează că orice șoc transmis în acest sector poate aduce pierderi economice serioase.

Sunderland reprezintă și cea mai mare capacitate de producție deschisă de Nissan în Europa, dar planurile de extindere ale companiei sunt puse acum sub semnul întrebării.

„În cazul în care ar trebui să fac o investiție în cursul lunilor următoare și nu pot aștepta până la finalizarea procesului Brexit, atunci am nevoie de o înțelegere fermă cu guvernul britanic. Dacă vor fi taxe vamale adăugate exporturilor de mașini către UE, atunci trebuie să primim asigurări că vor exista și despăgubiri pentru producătorii auto afectați de acestea”, a explicat Ghosn.

Analiștii susțin că un eșec în negocierile purtate între Londra și Bruxelles pe tema Brexit ar putea avea ca rezultat creșterea prețului automobilelor de fabricație britanice cu 10 procente pe piață unică europeană.

Pentru moment, premierul Theresa May a anunțat că va declanșă procedura de ieșire a țării din blocul comunitar în maxim 6 luni, dar toate indiciile arată că relația dintre Marea Britanie și UE nu va fi una simplă.

Temeri majore

Solicitarea lui Ghosn vine la doar câteva zile după ce Hanno Kirner, directorul executiv al Jaguar Land Rover, a indicat că un eșec în negocierile dintre Marea Britanie și UE ar fi „un dezastru” pentru industria auto din regat.

În același timp, neliniștea privind rezultatul discuțiilor continuă să frământe întreg mediul de afaceri din Regatul Unit, în ciuda eliminării uneia dintre necunoscute: termenul de declanșare a procedurilor de ieșire din UE.

„Premierul a răspuns la o întrebare importantă, cea legată de perioada rămasă până la ieșirea din UE, dar acest lucru a accentuat nevoia de a răspunde și la celelalte întrebări.

Mediul de afaceri nu poate lucra ținut în beznă cu privire la celelalte chestiuni legate de Brexit”, a comentat Carolyn Fairbairn, directorul general al Confederației din Industria Britanică, citată de Bloomberg.

Angajamentul Theresei May de a obține cel mai bun acord comercial în relația cu UE este serios pus la încercare de angajamentul actualului guvern de a limita accesul pe piața muncii pentru europeni și de implicațiile politice apărute după votul pro-Brexit de la sfârșitul lunii iunie.

Pe de altă parte, reprezentanți ai unor companii de top din Regatul Unit se tem de faptul că limitarea liberei circulații a persoanelor între UE și Marea Britanie va duce la scăderea productivității.

În plus, pericolul impunerii unor taxe vamale covârșitoare pentru mărfurile venite din Marea Britanie ar afecta și mai mult profitabilitatea acestor afaceri.

Liam Fox, consilierul premierului britanic pe chestiuni de comerț, crede însă că ieșirea țării din sistemul comun de granițe al UE nu va afecta cu nimic performanțele economiei Marii Britanii.

„Cele mai mari afaceri în lume sunt plasate în afara granițelor UE. Statele Unite este în afara sistemului vamal din Uniunea Europeană și nu se cramponează de acest lucru în relația comercială cu Europa. Trebuie să gândim logic în privința aceasta”, a specificat Fox.

În același timp, consilierul Theresei May lasă un semn de întrebare în ceea ce privește calendarul abandonului britanic, care ar trebui finalizat până în primăvara anului 2019.

„Ne dorim cea mai avantajoasă formă de ieșire din UE, nu pe cea mai rapidă. Nu aș fixa un termen limită pentru asta”, a mai spus Liam Fox.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...