Lukoil nu se descurcă nici rebranduit; Cum tratează ucrainenii compania

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

De câteva săptămâni, fosta benzinărie „Lukoil” de pe şoseaua Brovary, de la ieşirea din capitala ucraineană, funcţionează sub o nouă înfăţişare – AMІC. În unele locuri, vechiul logo încă se vede pe sub vopseaua proaspătă. Procesul de rebranding este încă în desfășurare, deși toate cele 240 stații de benzină și 6 baze de produse petroliere Lukoil au fost vândute în urmă cu un an firmei austriece, necunoscute publicului larg, – AMІC Energy Management. Pe statul de plată al AMIC figurează un singur angajat, scrie DW.

Deloc aglomerat
La pompe nici măcar o maşină. În interiorul benzinăriei – niciun client. Este această situație normală? Casierul Elena răspunde fără chef. Turnând cafea spune că lucrează la AMІC de câteva luni. Întrebată dacă știe numele rețelei înainte de rebranding, răspunde că era Lukoil. „Eu sunt un om mic, plus că am semnat un document privind nedivulgarea de informații” – ridică din umeri casiera.

Cât timp jurnalistul DW şi-a baut cafeaua, nu a oprit nicio maşină. Potrivit Elenei, după schimbarea firmei numărul de clienți a rămas acelaşi.

La nici 200 de metri de fosta Lukoil se află o altă benzinărie. Aici, la fiecare minut opreşte o maşină. Întrebat dacă a auzit ceva despre noile benzinării AMІC, unul dintre șoferi spune: „Da, am auzit, dar nu am alimentat niciodată. Sunt mulţumit de calitatea benzinei de aici, sunt un fel de client fidel. Și acolo (flutură cu mâna spre AMІC) nu opresc”.

„Nu cred că sunt austrieci”
La o masă în cafeneaua benzinăriei fumează, la o cafea, doi şoferi – Vladimir și Anatoli. Faptul că „Lukoil” şi-a schimbat firma știu din presă. Anul trecut, de îndată ce s-a aflat despre vânzarea rețelei de benzinării „Lukoil” unei firme austriece, în mass-media ucraineană s-a presupus că societatea este de fapt un paravan pentru „Lukoil”, care nu vrea să piardă piața ucraineană.

„Ne uităm la ştiri, ştim că Lukoil a vândut fie cehilor sau austriecilor, dar nu cred că sunt austrieci, spune Vladimir. Cred că pur şi simplu ruşii s-au ascuns în spatele măştii austriece”.

La AMIC, adică Lukoil, cei doi şoferi nu alimentează din principiu – nu vrem să dam banii „țării agresoare”. „Avem rude care au luptat în Donbas, unii sunt răniţi. Nu e ușor pentru noi” – adaugă Anatoli, pufăind din țigară.

Boicotul șoferilor din Ucraina?
Potrivit experților, după anexarea Crimeei și sprijinirea de către Moscova a separatiștilor din Donbas, reţeaua rusă de benzinării Lukoil-Ucraina a pierdut o parte semnificativă a cifrei de afaceri.

„Din cauza căderii hrivnei și a costului ridicat al combustibilului importat s-a redus brusc segmentul Premium, pe care activa Lukoi. Scăderea a fost de 25 la sută. Dar, în cazul Lukoil situația este mult mai gravă. Au pierdut până la jumătate din cifra de afaceri” – spune într-un interviu cu DW Alexander Sirenko, expertul companiei de consultanță Upeco.

El adaugă că schimbarea brandului Lukoil pe unul austriac a fost o reactie la boicotul șoferilor din Ucraina. „Nu cred că benzinăriile Lukoil au fost cumpărate de cineva- spune Sirenko, indicând faptul că este greu de crezut că un investitor străin ar fi venit într-o piață în această situaţie.

Experții estimează costul rețelei de benzinării Lukoil-Ucraina la 300 milioane de dolari, iar cifra de afaceri anuală a cumpărătorului – o firmă înregistrată la Viena – AMІC Energy Management – în momentul achiziționării benzinăriilor Lukoil din Ucraina s-a ridicat la 300 de mii de euro. Aceste cifre sunt din raportul financiar anual al companiei, care este la dispoziția DW.

Lansată pe piaţă în toamna anului 2013, compania nu a desfăşurat activitate pe piața austriacă a produselor petroliere.

„Noi nu cunoaştem această companie”, – au declarat pentru DW membrii asociații profesionale din industria de petrol din Austria.

Zeci de companii la vila avocatului
Redacţia DW nu a obţinut de la AMІC vreun răspuns la întrebarea cu privire la sursele de finanțare ale tranzacției de achiziție a benzinăriilor din Ucraina. Pe conturile firmei mamă – AMІC Energy Holding – la sfârșitul anului 2013 se aflau doar 7.000 de euro, potrivit raportului anual al societății. Experții și-au exprimat îndoiala că băncile austriece ar fi finanțat achiziția de benzinarii în Ucraina.

„Cred că nu a fost nevoie de împrumut, cred că AMІC este o firmă paravan. Austria este cunoscută pentru serviciile juridice offshore pentru țările post-sovietice”, – a declarat într-un interviu cu DW Vasily Astrov, expert de la Institutul Economiei Comparate din Viena.

Titularul celei mai mari cote din capitalul social al AMІC Energy Holding este avocatul Johannes Kletsl-Norberg. El a refuzat să comunice cu DW, spunând că „nu este autorizat”. Pe adresa vilei sale din suburbia Vienei sunt înregistrate mai mult de treizeci de companii. O mare parte dintre acestea sunt fondate de ruși sau desfăşoară afaceri în Rusia.

În majoritatea acestor firme Kletsl-Norberg este co-fondator, director executiv sau membru al Consiliului de Supraveghere. Una dintre astfel de firme este Alpinex. Aceasta şi-a început activitatea în Rusia, în anul 2004, iar prima sa operaţiune a fost plasarea pe bursele străine a obligațiunilor „Lukoil” în valoare totală de peste 200 milioane de dolari.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...