(INFOGRAFIC) Plahotniuc s-a plâns americanilor că ruşii l-au făcut preşedinte pe Dodon, dar probele arată că el l-a adus la șefia ţării

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Deşi au existat dovezi cum că Partidul Democrat a lucrat pentru promovarea lui Igor Dodon în campania prezidenţială din toamna anului trecut, folosind administraţia publică şi televiziunile controlate de oligarhul şi liderul democraţilor, Vlad Plahotniuc, acesta susţine că victoria lui Dodon se datorează implicării mass-mediei ruse în campanie.

Într-un editorial publicat în The Hill, Plahotniuc se plânge americanilor pe influenţa Federației Ruse asupra Republicii Moldova, prin trupele staţionate pe teritoriul regiunii separatiste Transnistria şi prin aducerea la şefia ţării a adeptului pro-Kremlin, Igor Dodon.

„Amestecul presei ruse în alegerile noastre naționale a ajutat ca președinția Moldovei să-i revină candidatului pro-rus, Igor Dodon”, a scris Plahotniuc, pe 24 iulie, pe blogul-ul publicației americane „The Hill” specializată mai ales în actualitatea legislativului de la Washington.

Dar un raport de monitorizare a presei în campania electorală arăta toamna trecută că Dodon a fost ajutat să câștige alegerile chiar de televiziunile lui Plahotniuc, conform Europei Libere.

Citeşte şi: Plahotniuc le unge ochii americanilor: „Rusia l-a ajutat pe Igor Dodon să devină preşedinte”

Principala sa televiziune, Prime TV, retransmite pentru publicul moldovean Pervîi Kanal, cel mai popular post de stat al Rusiei. În afară de retransmisiuni Prime TV difuzează emisiuni de producție proprie. Un raport de monitorizare a presei în campania electorală arată că Prime TV a „defavorizat-o clar” în aceste emisiuni pe Maia Sandu, rivala lui Dodon. Sandu a fost menționată de Prime TV de 86 de ori: de 5 ori în context pozitiv și de 81 de ori în context negativ, arată monitorizarea efectuată de Asociației Presei Independente și Centrului pentru Jurnalism Independent într-un proiect finanțat de Consiliul Europei și fundația americană National Endowment for Democracy.

Reportaje ca „Maia Sandu a interzis icoanele şi capelele în şcoli”, „Femeile din satele Moldovei nu se asociază cu Maia Sandu, iar mulţi cetăţeni o cred bărbat”, „Îndemn LGBT. Homosexualii, îndemnaţi să o voteze pe Maia Sandu” au fost difuzate repetat de Prime TV și de celelalte trei televiziuni care aparțineau în timpul campaniei lui Plahotniuc (acesta a transferat între timp două dintre ele unui subaltern), Publika TV, Canal 2 și Canal 3.

Televiziunile lui Plahotniuc au defavorizat-o pe Sandu în mod „targhetat”, „selectând și repetând materialele cu conotație negativă, astfel, încât să amplifice efectul negativ”, este concluzia raportului de monitorizare.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...