Catastrofa Germanwings, prăbuşirea unui vis

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Tragicul accident care a paralizat Germanwings va stopa, probabil, ambiţiile pe care compania părinte, gigantul Lufthansa, le avea cu tânărul operator low-cost.

În urmă cu doi ani compania germană a decis să dopeze creşterea Germanwings înghesuind aici majoritatea zborurilor pe distanţe mici şi medii. În responsabilitatea operatorului low-cost au fost puse toate zborurile pe distanţe mici operate anterior de Lufthansa, cu excepţia celor care pornesc din Frankfurt, baza grupului german, unul dintre cele mai sigure din lume, scrie le Figaro.

Cu baza pe aeroportul Cologne/Bonn, low-cost-ul înfiinţat în 1997 şi achiziţionat de Lufthansa în 2009 are în flota sa doar Airbusuri A319 şi A320, modelul aeronavei prăbuşite ieri în Alpii francezi cu 150 de persoane la bord. Aparatul de zbor avea o vechime de 24 de ani şi era în serviciul Lufthansa din 1991. Spre comparaţie, vârsta medie a flotei Germanwings este de 14 ani.

Însă niciodată un low-cost din Europa, pentru care măsurile de siguranţă sunt la fel de riguroase precum cele pentru companiile tradiţionale, nu a cunoscut vreun accident înaintea prăbu­şirii Airbus-ului A320 al Germanwings. Aeronava prăbuşită în Franţa a fost supusă unei verificări de rutină de către tehnicienii Lufthansa luni, la Düsseldorf. Ultima inspecţie majoră a fost în vara anului 2013. Căpitanul avea peste 10 ani de experienţă de zbor cu Lufthansa şi Germanwings şi peste 6.000 de ore de zbor.

Flota companiei cu logo galben-vişiniu ar fi trebuit să crească la 100 de aparate, inclusiv aeronave vechi ale Lufthansa, pentru a ajunge la o talie suficient de mare pentru a-i permite să concureze cu rivali precum Ryanair şi EasyJet, a căror ascensiune în Europa ameninţă zborurile interne şi între statele europene ale companiilor tradiţionale.

Lufthansa conta pe succesul low-cost-ului său pentru a lansa în toamnă zboruri pe distanţe lungi sub stindardul Eurowings.

Alte mari grupuri europene, precum British Airways/Iberia şi Air France-KLM, au ales şi ele să dezvolte aripi low-cost: Vueling şi Iberia pentru primul, Transavia pentru cel de-al doilea.

Introdusă pe piaţa în 1988, A320 este calul de bătaie al flotei Airbus, în prezent fiind în serviciu peste 5.600 de astfel de avioane. Anul trecut, peste un milliard de pasageri au zburat cu avioane din seriile A320.

În întreaga lume, A320 a fost implicată în 12 accidente fatale începând cu 1988.

În primele ore de după aflarea veştilor privind accidentul, acţiunile Lufthansa au scăzut cu aproape 5%, devenind titlurile cu cea mai slabă performanţă de pe bursa din Frankfurt, după care au început să-şi revină uşor. Acţiunile Airbus au căzut cu 2%, cel mai mare picaj de pe bursa de la Paris.

Personalul Lufthansa intenţiona să organizeze săptămâna aceasta greve majore care ar fi afectat zeci de mii de pasageri.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...