De ce urăsc „rutierele”?

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

E ceva ce urăsc în Chișinău, ceva de care mi se face greață până la vomă. Iar acel ceva este… rutiera. Pentru cei care nu au fost la Chișinău și nu înțeleg ura mea patologică față de acest cuvânt ciudat aveți răbdare, o să vă explic în câteva cuvinte. În Moldova, microbuzele se mai numesc „rutiere” sau „marșrutci”.

Aceste două cuvinte au intrat în limba comună și nu o să iasă prea curând. Marșrutca este un cuvânt rusesc și înseamnă un microbuz care deservește pasagerii pe o anumită rută. „Marșrut” se traduce ca „rută”. Cum moldovenii vorbesc o păsărească de română calchiată din rusă, au creat un cuvânt absolut nou: „rutiera”, ca să aibă un corespondent exact al cuvântului rusesc „marșrutca”. Dar nu de asta urăsc eu rutiera.

Urăsc rutiera pentru că este cel mai incomod și prost mijloc de transport în comun din lume. Urăsc rutiera pentru că atunci când vrei să cobori trebuie să stai în picioare, lângă ușă, adică să te lovești de cei care urcă. Urăsc rutiera pentru că este, de regulă, înghesuită și pute.

Urăsc rutiera pentru că, de regulă, este condusă de un șofer ghiolban care miroase și vorbește foarte urât. Urăsc rutiera ca șofer pentru că, de regulă, ghiolbanii de la volan nu semnalizează când schimbă banda sau când opresc pe dreapta și se comportă de parcă strada este a lor, iar tu trebuie să îi ocolești.

Urăsc rutiera ca iubitor al Chișinăului: farmecul orașului, atât cât există, este stricat complet de aceste sicrie pe patru roți – din cauza rutierelor ai impresia că ești undeva în Afganistan sau în India, dar nu într-o capitală europeană. Urăsc rutiera pentru că orașul este haotic mai ales din cauza lor: opresc unde vor ei și blochează circulația de fiecare dată când cineva urcă ori coboară.

Multă lume nu știe, dar rutiera este cumva creația lui Urechean. Fenomenul a existat și înaintea lui, este adevărat, dar a luat amploare și a fost sistematizat de administrația sa. Pe vreme aceea se dorea să fie un fel de tranziție către alte mijloace de transport mai confortabile, mai europene.

Moldovenii au acceptat compromisul doar pentru că nevoia de a ajunge din punctul X în Y nu era satisfăcută de troleibuze, autobuze. Cât timp a trecut de când rutierele au intrat în viața moldoveanului? Vreo 20 de ani. Cum este posibil ca moldovenii să se obișnuiască atât de ușor cu caca pe străzi? Simplu, pentru că așa e moldoveanul: obișnuit cu sărăcia și foarte nepăsător.

Degeaba țipă unii că nu există alte mijloace de transport. Cum explică ei faptul că acolo unde rutierele dublează troleibuzul și autobuzul moldovenii circulă cu… rutiera?

Vitalie Cojocari


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...