În urmă cu un an de zile, mai exact pe 15 iunie 2014, barilul de petrol atingea recordul de 115 dolari, urmat însă de o prăbușire pe care puțini o puteau estima.
În jumătate de an însă, barilul de petrol a pierdut jumătate din valoare, în anumite zile scăzând chiar sub pragul de 50 de dolari, iar estimările companiilor pentru anul acesta nu sunt deloc optimiste, cele mai multe anticipând valori în jurul pragului de 60 de dolari. Au fost mai mulţi factori care au dus la scăderea abruptă a preţului barilului de petrol.
Măsurile pentru creşterea eficienţei energetice, dar şi creşterea economică anemică nu au susţinut cererea de petrol la nivel global. Tensiunile din Irak şi Libia nu au afectat producţia celor două ţări, iar America, datorită producţiei de petrol din şisturi, deşi nu exportă, importă mult mai puţin, ceea ce a dus la un exces de ofertă. În cele din urmă, saudiţii şi aliaţii lor din Golf au decis să nu-şi sacrifice cota de piaţă de dragul de a restabili preţul. Ei ar putea influenţa curba producţiei semnificativ, dar principalele beneficii s-ar duce către ţări ca Iran sau Rusia. Nu în ultimul rând, un preţ mic al petrolului pune presiune enormă şi pe activităţile de producţie ale SUA din şisturi.
Chiar dacă în toată lumea prețurile la carburanți au scăzut și cu până la 50% (cu minime în lunile decembrie ianuarie), în Republica Moldova ieftinirile nu s-au simțit aproape deloc. Benzina și motorina s-au ieftinit în țara noastră doar cu 10%, însă prețurile tind să revină la cele de acum un an, mai ales după ultima scumpire de la sfârșitul săptămânii trecute.
Petroliștii motivează ultima creștere a prețului la carburanți prin deprecierea leului față de dolar și creșterea accizelor.