Reprezentantul a circa 20 de victime ale furtului de la Moldova Agroindbank (MAIB), Veaceslav Șevciuc, a declarat luni într-o conferință de presă că infracțiunea a fost organizată din interiorul băncii. Potrivit lui, acest lucru este demonstrat de faptul că în momentul sustragerii bunurilor din casetele de siguranță ale clienților au fost deconectate supravegherea video și sistemele de alarmă. Asta deși banca le-a asigurat clienților săi integritatea conținutului casetelor de siguranță. Contactactă de AGORA, MAIB susține că nu se opune dreptului clienților la protest, însă a menționat că a oferit despăgubiri păgubițlor, chiar dacă acest lucru nu era prevăzut de contract.
Potrivit lui Veaceslav Șevciuc, banca le-a promis clienților păgubiți despăgubiri de până la un milion de lei pentru fiecare, însă inițial instituția le-a oferit câte 500 de mii de lei, iar când clienții au cerut și a doua parte, li s-a spus să aștepte „să caute mai întâi hoții”.
„Am constatat că banca nu și-a onorat angajamentul luat față de clienți. La acest comportament abuziv și viclean al băncii, noi, persoanele păgubite, informăm că am găsit hoțul: hoțul este Moldova Agroindbank. Când vorbim despre hoțul Moldova Agroindbank, nu arătăm la o persoană sau la persoane din cadrul băncii. La etapa actuală, incriminăm Moldova Agroindbank ca persoană juridică, care a comis cu certitudine două infracțiuni: organizarea furtului casetelor de siguranță și neglijență gravă criminală, în asigurarea păstrării bunurilor de valori ale clienților”, a spus Șevciuc în cadrul undei conferințe de presă.
Păgubiții protestează la MAIB și solicită urmărirea penală a bănci
Clienții păgubiți solicită Ministerului Afacerilor Interne să pornească urmărirea penală în privința băncii comerciale.
„De astăzi începem proteste care vor spori în intensitate și pe care le vom încheia doar după ce vom primi întreaga despăgubire. Rugăm toți cetățenii, presa, organele statului să fie alături de noi și să ne sprijine, ca să nu permitem să se întâmple un alt caz în care o bancă să-și bată joc în așa hal de cetățeni”, a adăugat Veaceslav Șevciuc.
Reacția MAIB
Solicitată de AGORA pentru a comenta declarațiile clienților păgubiți, MAIB susține că nu cunoştea conţinutul casetelor în cauză și nu are obligația de a-l restitui, fapt prevăzut în contract, dar a luat totuşi decizia de a compensa până la jumătate de million de lei fiecărui client păgubit, fără a aştepta rezultatele anchetei şi bazându-se pe onestitatea clienţilor.
„O astfel de decizie nu a mai fost luată anterior nici la nivel naţional, nici la nivel regional”, menționează banca comercială.
„Reiterăm că majoritatea clienţilor, inclusiv cei care protestează, au primit compensaţia anunţată în termene extrem de restrânse – 1, maxim 2 zile.
MAIB contează în continuare pe accelerarea anchetei pentru a identifica infractorii şi a recupera bunurile. Până atunci, fiecare client este în drept să procedeze cum consideră necesar în limita cadrului legal existent. Nu ne opunem dreptului lor la protest şi înţelegem că şi dreptul la un proces corect în instanţă poate fi aplicat”, se arată în comentariul MAIB.
Inițial, s-a estimat că suma prejudiciului se ridică la aproape 30 de milioane de lei.
O zi mai târziu, pe 8 iulie, MAIB a venit cu precizări legate de furt.
La 9 iulie curent, consiliul Moldova Agroindbank a luat decizia de a compensa fiecare client păgubit în urma furtului din 6 iulie cu o sumă de până la 500 de mii de lei.
Sursa: agora.md