A ieşit la iveală un defect major al maşinilor care se conduc singure

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Născută din dorinţa unei lumi fără accidente auto, maşina care se conduce singură are exact efectul opus în prezent.

Vehiculele fără şofer sunt implicate în mai multe accidente decât cele conduse de oameni, iar motivul este surprinzător la prima vedere: respectarea regulilor de circulaţie, fără nicio excepţie, notează Bloomberg.

Pare modul corect de a programa un robot să conducă o maşină, dar un astfel de stil este dificil de integrat în traficul haotic de pe autostrăzile aglomerate, unde limita de viteză este frecvent depăşită.

În contextul în care au loc tot mai des accidente, deşi până acum nu au fost înregistrate decât unele zgârieturi minore, specialiştii iau în considerare ideea de a învăţa maşinile cum să comită din când în când „infracţiuni’, pentru a evita problemele.

Conform unui studiu al Institutului de Cercetare privind Transporturile din cadrul Universităţii Michigan, rata accidentelor este de două ori mai mare pentru vehiculele autonome comparativ cu cele obişnuite.

Însă în niciunul dintre aceste cazuri nu a fost vina maşinilor fără şofer: acestea sunt lovite de obicei din spate de către şoferi neatenţi sau agresivi, neobişnuiţi cu participanţi la trafic care respectă întotdeauna regulile de circulaţie şi acţionează cu prudenţă.

Situaţia este similară cu problemele de natură etică pe care le ridică maşinile autonome când vine vorba de programarea lor pentru a lua decizii de viaţă şi de moarte în cazul unui accident. De exemplu, ar trebui să îşi sacrifice pasagerii sărind de pe o stâncă pentru a evita coliziunea cu un autobuz şcolar?

Se prefigurează reguli mai dure

Autorităţile californiene insistă pentru precauţie, publicând recent un proiect privind reglementarea vehiculelor autonome care prevede obligativitatea ca oamenii să fie permanent pregătiţi să preia controlul maşinii, precum şi ca dezvoltatorii acestor vehicule să completeze lunar rapoarte privind comportamentul acestora în trafic.

Măsurile propuse ar afecta în special maşinile dezvoltate de Google, create fără volan şi pedală de acceleraţie. De altfel, maşinile companiei din Mountain View au fost implicate în cele mai multe dintre accidentele raportate, potrivit Universităţii Michigan.

Acest lucru se explică parţial şi prin faptul că testele au loc în special în California, unde este obligatorie raportarea accidentelor în care sunt implicate maşinile fără şofer.

În noiembrie, într-unul dintre cele mai recente incidente care au vizat maşinile Google, vehiculul a fost oprit de către un agent de circulaţie pentru că mergea prea încet.

Astfel de situaţii nu descurajează însă planurile companiei. Google lucrează pentru a face maşinile sale mai agresive, astfel încât să se integreze în mod natural în trafic.

Compania şi-a programat deja maşinile să adopte un comportament mai familiar pentru şoferi, precum înaintarea treptată la o intersecţie cu patru indicatoare „Oprire” pentru a semnala că ele urmează să treacă.

Însă maşinile autonome îi surprind încă pe oameni cu reflexele lor rapide, ca atunci când opresc brusc dacă detectează un pieton pe marginea trotuarului, care ar putea ajunge în stradă.

Maşinile ar putea să fie învăţate când este în regula să încalce regulile: de exemplu, să treacă peste linia dublă galbenă pentru a evita un biciclist sau un angajat al companiei de drumuri.

„Există o curbă de învăţare pentru toată lumea. Computerele învaţă, programatorii învaţă şi oamenii învaţă să se obişnuiască cu acest lucruri”, spune sergentul Saul Jaeger de la poliţia din Mountain View, care interacţionează cel mai mult cu maşinile fără şofer.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...