(DOC) Moratoriu asupra controalelor sau continuarea jafurilor?

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

La instituirea așa numitului „Moratoriu asupra tuturor controalelor” au fost încălcate toate principiile și procedurile, fie cu bună știință sau cu rea credință. Instituirea Moratoriului asupra tuturor controalelor de stat se face, în mod obligatoriu, doar numai în baza unei noi Legi, care urma să fie votată de Parlamentul Republicii Moldova, însă despre acesta vom vorbi mai jos.

Funcționarea moratoriului va constitui un factor favorizant pentru agenții economici sa desfășoare activități ilegale, în afara legii, fără a declara onest veniturile obținute, respectiv impozitele, ceea ce intr-un final va duce la diminuarea veniturilor la buget.

Mulți vor zice că imaginațiile întrec limitele absurdului, însă de fiecare dată, când apăreau așa presupuneri, se întâmpla ceva, ba un atac raider, ba o deposedare de avere, alte fenomene cum sunt spălarea de bani, dăruirea Aeroportului Internațional Chișinău, devalizarea sistemului bancar, furturi de zeci de miliarde de lei, etc.

Marele Moratoriu instituit asupra tuturor controalelor, vociferat de premierul Filip, nu are la bază temei legal, nici explicații, nici argumente și nici necesitate. În haosul financiar și economic, în care a fost aruncată Republica Moldova din cauza oligarhizării și capturării ei ca stat, apare o așa decizie de anulare a tuturor controalelor din partea celor mai importante servicii de stat, care au menirea de a curma contrabanda, evaziunile fiscale, fraudele economice, falsificarea de mărfuri și alte activități ilegale.

Toate infracțiunile economice și financiare au loc numai în cazurile, când în societate predomină haosul și fărădelegea, cum este acum în Moldova.

Întâmplător sau nu s-a adoptat o așa decizie?

Sunt de părere că nu întâmplător. În situația când la Banca Națională nu există conducere, CNPF nu are conducător, iar șefii de la CNA, CNI și PG nu mai sunt independenți deloc în deciziile sale, situația, foarte gravă din economie, intenționat se mai complică și cu anularea tuturor controalelor.

Devine evident faptul că se dorește de a aprofunda artificial criza social-economică, decapitând serviciul fiscal și vamal de la Ministerul de finanțe și structura din cadrul MAI de conducătorii neloiali Partidului Democrat. Dacă despre șeful SV de mult se vorbea că trebuie demis din funcții, atunci nu putem fi de acord cu demisionarea celui de la SF, Ion Prisăcaru.

Acum toate pârghiile și instrumentele de a menține sub control și monitorizare a afacerilor negre și crimelor economice sunt paralizate și sub controlul PD. Nu exclud, că scopul principal a instituirii moratoriului asupra tuturor controalelor este de:

– a șterge urmele jafului secolului;

– a mai realiza unele scheme de deposedare de averi,

– a mai frauda sistemul bancar de o sumă mult mai mare de bani;

– a instaura un monopol asupra sistemului bancar prin persoane interpuse;

– a închide un număr mare de întreprinderi fantome implicate în contrabandă și evaziuni fiscale în proporții deosebit de mari;

– a mai privatiza unele întreprinderi de stat sau de ale jefui de toată averea (de observat că Curtea de Conturi, în această perioadă, tot nu are dreptul de a efectua controale);

– a realiza alte afaceri cu caracter economic criminal.

Nici nu s-a uscat cerneala de pe semnătura deciziei guvernului Filip că ministru finanțelor imediat, la data de 2 februarie, a emis un ordin privind sistarea controalelor fiscale la fața locului efectuate de Serviciul Fiscal de Stat (copia ordinului se anexează).

Se pare au cam întârziat.

Nu știu, cunoaște ministrul finanțelor sau nu, dar și șeful dumnealui Filip că, SFS nu mai efectuează controale planificate deja al treilea an la rând. Încă doi în urmă printr-o decizie a conducerii SFS a fost anulată planificarea efectuării controalelor fiscale. În prezent controale se efectuează numai în cadrul managementului și estimării riscurilor, iar structura serviciului a fost armonizată în totalitate la standardele internaționale și europene conform acordului de asociere.

Performanțele realizate de SFS au fost recunoscute și confirmate de partenerii internaționali de dezvoltare, ba chiar de actualul ministru al finanțelor dl Octavian Armașu. În condițiile în care controalele fiscale au fost reduse drastic, de la 74029, în 2013, la 60.400, în 2014, și, respectiv, la 49432, în 2015, a crescut considerabil eficiența executării acestora. Dacă, în 2012, s-au calculat suplimentar la buget suma de 595964,9 mii lei, atunci, în 2015, sumele calculate suplimentar au atins cota de 1470214,3 mii lei, ceea ce explică performanța reducerii controalelor cu 38% numai în doi ani și selectarea contribuabililor spre efectuare a controalelor, în baza estimării riscurilor.

Concluzie!

La emiterea ordinului ministrul finanțelor, dl Octavian Armaș, despre sistarea controalelor fiscale la fața locului efectuate de Serviciul Fiscal de Stat, intenționat sau nu, au fost comise grave încălcări ale legislației. În acest sens, o să încerc să-i sugerez dlui ministru că modalitatea de efectuare a controlului fiscal este reglementata de Lege.
Așadar, Articolul 3 alin.(2) Cod fiscal, prevede ca actele normative adoptate de către Guvern, Ministerul Finanţelor, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi Serviciul Vamal de pe lângă Ministerul Finanţelor, de alte autorităţi de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi de către autorităţile administraţiei publice locale, în temeiul şi pentru executarea codului, nu trebuie să contravină prevederilor lui sau să depăşească limitele acestuia. Respectiv, orice act emis, cu o putere juridica inferioara legii, nu trebuie sa contravină Codului fiscal și se recunoaște ca ilegal.
Iată unele argumente care susțin afirmațiile de mai sus:

Potrivit art. 1 Cod fiscal, se stabilesc principiile generale ale impozitării în Republica Moldova, statutul juridic al contribuabililor, al organelor fiscale şi al altor participanţi la relaţiile reglementate de legislaţia fiscală, principiile de determinare a obiectului impunerii, principiile evidenţei veniturilor şi cheltuielilor deduse, modul şi condiţiile de tragere la răspundere pentru încălcarea legislaţiei fiscale, precum şi modul de contestare a acţiunilor organelor fiscale şi ale persoanelor cu funcţii de răspundere ale acestora.
Articolul 132 Cod fiscal statuează expres că sarcina de bază a organului fiscal constă în exercitarea controlului fiscal asupra respectării legislației fiscale, asupra calculării corecte, vârșarii depline și la timp la buget a sumelor obligațiilor fiscale.
Articolul 136 lit. m) Cod fiscal stabilește ca organul fiscal și funcționarul fiscal au obligația de a efectua controale fiscale și să întocmească acte de rigoare.
In același timp, modalitatea de efectuare a controlului, termenele, periodicitatea, interdicția de a efectua controale este reglementata de Capitolul 11, Titlul II Cod fiscal.
Cu referință la alte tipuri de controale de stat, anularea lor pe o perioadă de 3-6 luni, ar aduce multe probleme asemănătoare celor întâmplate la piața centrală în care au decedat 4 persoane.

111

Gheorghe Costandachi


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...