Câţiva oameni din San Francisco ne fac dependenţi de telefoane? Războiul pornit de un fost angajat Google

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Tristan Harris, care a lucrat până de curând la Google ca „filosof de produs”, întruchipează un fel de conştiinţă a companiilor din Silicon Valley.

În vârstă de 32 de ani, Harris este cofondator al grupului Time Well Spent, prin care urmăreşte să schimbe modul în care sunt concepute site-urile şi aplicaţiile folosite de milioane de oameni din întreaga lume.

Fost angajat al Google, Harris militează pentru un design etic al software-ului, care să îi ajute pe oameni să se poată deconecta mai uşor de la dispozitivele care le distrag atenţia de la activităţile cu adevărat importante, scrie The Atlantic.

În timp ce mulţi acuză lipsa de voinţă a utilizatorilor pentru dependenţa colectivă de tehnologie din prezent, Harris susţine că de vină pentru impulsul de a verifica constant telefonul este de fapt designul aplicaţiilor şi site-urilor accesate.

Potrivit lui Harris, există o mie de oameni de cealaltă parte a ecranului a căror slujbă este să folosească vulnerabilităţile psihologice ale utilizatorului pentru a reduce controlul pe care acesta îl exercită asupra modului în care foloseşte tehnologia.

Harris a avut ocazia să vadă personal cum sunt aplicate aceste practici.

Şi-a petrecut copilăria creând programe simple de software pentru Macintosh. Era un fan al lui Steve Wozniak, cofondatorul Apple, căruia îi scria des. Mai târziu, a studiat informatica la Stanford, unde s-a alăturat Laboratorului de Tehnologie Persuasivă, condus de psihologul experimental B.J. Fogg.

Aici a studiat psihologia schimbării comportamentului, învăţând, printre altele, cum metodele de dresaj canin pot inspira produse pentru oameni.

De exemplu, dacă o persoana este recompensata cu un „like” automat după ce a postat o poză, ceea ce era o activitate ocazională s-ar putea transforma într-una zilnică.

Harris a aflat că cele mai populare site-uri şi aplicaţii creează dependenţă prin exploatarea unor nevoi umane adânc înrădăcinate, cum ar fi dorinţa de a obţine aprobare din partea societăţii.

Harris a ajuns mai târziu să lucreze pentru Google, la aplicaţia Gmail. Curând a început să fie tot mai preocupat de modul în care diverse decizii aparent minore, cum ar fi emiterea unui semnal sonor de fiecare dată când este primit un email nou, pot genera o adevărată cascadă de întreruperi, înrăutăţind de fapt viaţa utilizatorului.

În consecinţă, a realizat o prezentare numită „A Call to Minimize Distraction & Respect Users’ Attention”.

„Niciodată în istorie nu a existat o mână de designeri (majoritatea bărbaţi albi, care locuiesc în San Francisco, cu vârste cuprinse între 25 si 35 de ani), care lucrează la trei companii (Google, Apple şi Facebook – nota The Atlantic), care să aibă un impact atât de mare asupra modului în care milioane de oameni îşi alocă atenţia”, spunea Harris.

Prezentarea a circulat în cadrul companiei şi a ajuns inclusiv la CEO-ul Google, Larry Page, Harris fiind numit în aşa-zisa funcţie de „filosof de produs”.

Însă bunele intenţii s-au lovit de inerţie, iar operaţiunile obişnuite ale companiei au continuat să aibă prioritate.

Harris a părăsit Google anul trecut în decembrie, pentru a putea promova schimbarea propovăduită la o scară mai largă, în timp ce mişcarea sa a atras un număr tot mai mare de susţinători.

În prezent, lucrează la un cod de conduită, un fel de jurământ al lui Hippocrate pentru designerii de software.

De asemenea, a prezentat mai multe prototipuri de produse care încorporează principiile designului etic. În opinia sa, tehnologia ar trebui să ne ajute să setăm limite. Acest lucru ar putea fi realizat, de exemplu, cu ajutorul unei funcţii care să ne întrebe cât de mult timp vrem să dedicăm e-mail-ului şi care să ne atenţioneze când am depăşit limita setată.

O altă idee este emiterea unei alerte atunci când am deblocat telefonul a 14-a oară într-o singură oră.

Tehnologia ar trebui să ne ajute să ne atingem scopurile şi să dobândim controlul asupra relaţiilor noastre, în timp ce ne permite să ne deconectăm fără să fim cuprinşi de anxietate.

Harris speră să creeze un fel de certificat Time Well Spent, ceva asemănător cu o etichetă organică, care să indice software-ul creat cu aceste principii în minte.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...