Interesele Rusiei în nordul îngheţat: Moscova readuce la viaţă o rută strategică din epoca sovietică

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Moscova este extrem de interesată de noile oportunități de afaceri generate de rutele maritime nordice și a readus la viață o încercare mai veche de a găsi cea mai bună cale de a traversa Arctica.

Administrația Rutei Maritime Nordice, din Moscova, și-a închis porțile în anii ’90, însă exploratorul polar Artur Cilingarov a fost mereu convins că ruta va fi redescoperită, scrie World Crunch.

Citeşte şi: (VIDEO) Putin dă înapoi și lansează un proiect comun, ruso-american

„Am știut mereu că Ruta Maritimă Nordică va exista. Logic, trebuia să existe un moment când ne decidem să extragem petrolul din platoul continental nordic extrem și singura rută ce permite asta este Ruta Maritimă Nordică”, explică acesta.

Administrația Rutei Maritime de Nord a fost restabilită în 2014, însă, de această dată, misiunile nu sunt inițiate de stat, ci de corporații.

Motivele pentru care Rusia vrea să redeschidă ruta sunt pragmatice. Potrivit mai multor estimări, o cincime din rezervele de gaze naturale și petrol ale lumii se află în regiunea arctică. Rusia încearcă acum să recapete controlul asupra a peste 1,2 miliarde de kilometri pătrați din Oceanul Arctic, ce au fost anterior controlați de URSS.

Rusia nu este însă singura care își dorește să controleze resursele naturale din regiune, așa că regiunea arctica devine centrul unei desfășurări de forțe geopolitice. Rusia trimite cercetători în nordul extrem și construiește baze militare în regiune, iar zona este frecventată tot mai des de vase militare și civile.

Citeşte şi: (GALERIE FOTO) Cum arată cel mai friguros loc de pe Terra, cu temperaturi de -60 de grade

În acest moment, cel mai important proiect de construcție din zona arctică nu este o bază militară, ci o centrală de lichefiere a gazelor naturale. O zonă anterior inertă freamătă de activitate – sunt livrate blocuri de 40 de tone de ciment, module de fabrică de cinci tone produse în fabrică, asamblate și livrate gata pentru utilizare, iar un vas cu protecție pentru gheață este construit special pentru a ajuta la construcția centralei.

Lukoil gestionează un alt proiect major de construcție în Nord – în 2008, a deschis un terminal petrolier în Marea Barents, cel mai nordic terminal din lume. În cadrul proiectului, Lukoil își construiește propriile spărgătoare de gheață. Înaintea sa, compania minieră Norilsk Nickel și-a construit propria flotă de vase cu protecție pentru gheață, pentru a-i permite companiei să aibă propriul serviciu de transport.

Prețul spărgătoarelor de gheață a crescut exponențial în 2014 și operatorii de pe Ruta Maritimă Nordică le închiriază proiectelor Guvernului din zonă, care sunt încredințate companiilor private.

Principalul avantaj al Rutei Maritime Nordice este faptul că reduce mult distanțele: de la Murmansk în Japonia, prin Canalul Suez, se parcurg 12.800 de mile maritime, în vreme ce prin Rută se parcurg doar 5.800. Costurile asigurării vaselor sunt însă mult mai ridicate, din cauza condițiilor vitrege din regiune.

Citeşte şi: Cum a obţinut Rusia un teritoriu mai mare decât Elveţia, extrem de bogat în resurse


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...