Pericol pentru aviaţia civilă: ruşii zboară la intimidare deasupra Europei

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

La mijlocul lunii trecute, turnul de control de pe aeroportul din Dublin a trebuit să intervină pentru a amâna decolarea unei curse de pasageri și a schimba traseul de zbor al alteia, după ce două bombardiere rusești au survolat coasta Irlandei, cu aparatura radio închisă, pentru a nu fi detectate.

Citeşte şi: Zeci de avioane militare ruse efectuează exerciţii în apropierea frontierelor NATO

Cazul a fost menționat săptămâna trecută de către guvernul Irlandei, dar este doar unul dintr-o lungă serie de incidente aeronautice în care rușii sunt acuzați că își folosesc avioanele militare pentru a intimida aeronavele civile, arată agenția Bloomberg.

Războiul nervilor se duce în aer

În decembrie 2014, un avion de spionaj rusesc aproape că s-a ciocnit deasupra Suediei cu o cursă de linie a SAS, conform comandatului forțelor aeriene suedeze.

Tot anul trecut, un avion rusesc a efectuat manevre în imediata apropiere a unui avion de pasageri ce abia decolase de pe aeroportul din Copenhaga. Moscova a negat că incidentul ar fi putut provoca un accident aviatic.

Conform rapoartelor NATO, în 2014, avioanele rusești au testat și uneori au violat spațiul aerian al Uniunii Europene de peste 100 de ori.

În majoritatea cazurilor, piloții ruși și-au dezactivat tansponderele, echipamente care permit detectarea avionului.

În jargonul piloților este ca și cum ai „zbura în orb”, survolul în acest caz punând în pericol traficul aerian civil, după cum a explicat secretarul general al NATO Jens Stoltenberg, în cadrul unei conferințe susținute în decembrie.

Citeşte şi: Traficul aerian în vestul Europei, perturbat de bombardierele ruseşti

Fără soluții

Cu piloții ruși zburând bezmetic prin aer, toată lumea caută un mod de a rezolva problema.

Agenția de Siguranță Aeriană a UE a fost pusă să emită un raport până la finalul acestei luni în care să ofere soluții.

Finlanda, o țară frecvent „bâzâită” de supersonicele rusești a înaintat deja o sesizare pe această temă către Autoritatea Internațională pentru Aviație Civilă din cadrul ONU (ICAO).

Soluțiile se lasă așteptate. Reglementările ICAO se referă strict la regulile impuse avioanelor de transport civile, autoritatea neavând nicio competență în privința zborurilor efectuate de aeronavele militare.

Gesturi provocatoare

Manevrele aviației ruse calcă în picioare una din regulile nescrise ale piloților militari, respectată cu strictețe încă de la sfârșitul Războiului Rece, aceea de a nu închide transponderul în momentul zborului pe culoarele de transport ale aviației civile.

„Este o practică standard inclusiv pentru avioanele NATO și ale aliaților de a ține deschis transponderul, cu excepția zborurilor efectuate în cadrul unor misiuni sau a survolului efectuat de avioanele de spionaj”, explică Jason Bronk, analist militar în cadrul Royal United Services Institute din Londra.

„Să zbori în orb în plină zi este un gest de provocare”, mai spune acesta.

Citeşte şi: Rusia sfidează Occidentul; Vrea să extindă lista regiunilor de patrulare a bombardierelor sale

Ghicitori pe ecranul radarului

Pe ecranele radarelor, aparatele rusești nu rămân nedetectabile chiar și cu transponderele oprite. Și nici măcar nu reprezintă o enigmă greu de descifrat. În cazul survolului coastei Irlandei, operatorii au ghicit imediat că erau două bombardiere masive tip Tupolev 95.

În Irlanda, țara care nu este membru NATO, avioanele militare plecate pentru interceptarea bombardierelor rusești au aparținut aviației militare britanice, RAF. În schimb, în zona Mării Baltice pare să se dea adevăratul război al nervilor.

Soluție radicală: „Le doborâm pe toate!”

Avioanele de vânătoare de la Kaliningrad pot atinge spațiul aerian al Suediei sau al țărilor baltice în câteva minute de la decolare, lăsând prea puțin timp de manevră pentru operatorii de trafic aerian.

Pe lângă ciocnirile evitate la mustață între MIG-urile rușilor și cursele de linie ale companiilor suedeze, în vara anului trecut, un avion de recunoaștere al armatei suedeze era să fie lovit de un MIG.

În aceeași perioadă, un avion de supraveghere american a fost urmărit până în spațiul aerian al Suediei de două avioane de vânătoare rusești, după cum dezvăluie European Leadership Network, o organizație a foștilor lideri politici și diplomați europeni.

Citeşte şi: Bombardierele ruse interceptate de Marea Britanie erau dotate cu arme nucleare

Pentru britanici soluția este una singură și este radicală. „Ții tot timpul celulele de zbor în stare de alarmă cu ordinul că orice avion neidentificat ce intră în spațiul aerian să fie doborât”, explică Jason Bronk.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...