Raport CJI: Consumatorii de presă primesc produse mediatice tendenţioase

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Consumatorii de presă din Republica Moldova primesc produse mediatice unilaterale, tendențioase și lipsite de echilibru. Aceasta este concluzia celui de-al treilea Raport de monitorizare „Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton” lansat marți de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Monitorizarea realizată de CJI în lunile mai, iunie și iulie anul curent a cuprins mai multe instituții media – posturi TV, portaluri de știri și versiuni online ale unor publicații săptămânale. Printre subiectele monitorizate de experta media Viorica Zaharia s-au numărat preponderent evenimente de actualitate internă: congresul de constituire a Partidului Acțiune și Solidaritate condus de Maia Sandu, alegerea unui nou președinte al PLDM, vizita la Chișinău și Tiraspol a vicepremierului rus Dmitri Rogozin, reținerea și arestarea omului de afaceri Veaceslav Platon și declarațiile fostului șef de direcție din cadrul Centrului Național Anticorupție, Mihail Gofman, referitoare la frauda bancară produsă în Republica Moldova. Printre subiectele de actualitate internațională monitorizate se numără eliberarea din detenție a aviatoarei ucrainene Nadejda Savcenko.

Concluziile celui de-al treilea raport de monitorizare relevă că tendințele de încălcare a normelor deontologice și de utilizare a tehnicilor de propagandă și manipulare se mențin, iar în unele cazuri s-au amplificat.

Astfel, mai frecvent, abateri au fost constatate în știrile Publika TV, RTR Vesti, REN TV, Jurnal TV, Sputnik.md și, într-o măsură mai mică, la Deschide.md și la Ziarul Național.

O altă concluzie este că subiectele politice rămân sensibile în fața manipulării.

O parte dintre instituțiile monitorizate au distorsionat faptele, favorizând unii actori politici și defavorizându-i pe alții, prin text și imagini. Posturile rusești retransmise în Republica Moldova prezintă consumatorilor autohtoni subiectele referitoare la Ucraina de o manieră tendențioasă și propagandistică, exclusiv din perspectiva Federației Ruse și în detrimentul informării complete și echidistante.

În acest context, CJI le recomandă în continuare jurnaliștilor să evite prezentarea unilaterală a faptelor și să se conducă exclusiv de normele Codului Deontologic și de standardele de calitate în jurnalism. Managerii și editorii instituțiilor mass-media sunt sfătuiți ca subiectele să fie selectate în funcție de interesul public și să nu transforme presa în instrumente de propagandă și de manipulare a opiniei publice, potrivit media-azi.md.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...