Motorina trebuie să se ieftinească din nou

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Analiştii pieţei de produse petroliere din Europa au ajuns la concluzia că, în viitorul apropiat, consumul de motorină se va diminua treptat, ca urmare a scandalului Volkswagen, iar motorina nu poate decât să se ieftinească, în aceste condiţii.

Vestea nu pică foarte bine pentru rafinăriile de pe continent, care au tot crescut producţia de motorină, în ultimele decenii, pentru a răspunde cererii unei flote în creştere de maşini cu motoare diesel, remarcă Bloomberg.

Europa, inundată de motorină

Pe lângă creşterea producţiei interne de motorină, europenii şi-au făcut şi rezerve de carburant din import, că să fie siguri că vor face faţă cererii.

În clipa de faţă, când opinia publică începe să se gândească serios la pericolele consumului masiv de motorină, trezită de scandalul Volkswagen, constituirea acelor stocuri de motorină nu mai pare o idee atât de bună.

„Sunt veşti proaste pentru preţul carburantului diesel. Producţia este ridicată, rezervele sunt şi ele mari, aşa că orice scădere a consumului va fi urmată de o scădere a preţului”, crede Christopher Haines, analist al BMI Research.

Cea mai mare rezervă de motorină din Europa pare să fie stocată în Belgia şi Olanda, după cum susţin experţii PJK Internaţional, o firma olandeză care a monitorizat rezervele regionale vreme de zeci de ani.

Înapoi la benzină

Pentru experţii firmei de consultanţă elveţiene Petromatrix, soluţia e simplă: rafinăriile europene trebuie să revină înapoi la producţia de benzină.

Elveţienii nu văd mari impedimente în acest proiect, în condiţiile în care rafinăriile au fost construite iniţial cu scopul de a produce benzină.

Europa importă o mare parte din carburantul diesel din Rusia, Statele Unite, India şi Orientul Mijlociu, iar cantitatea de pe pieţele externe ar acoperi scăderea producţiei de motorină din interiorul UE.

„Revenirea la benzină ar ajuta rafinăriile din Europa să devină mai eficiente”, consideră Alessandra Agnello, consultant Petromatrix.

„Pe termen mediu, se întrevede o perioada negativă pentru diesel şi o creştere a consumului de benzină”, susţine şi Andrew Echlin, analist la Energy Aspects.

„Va pune frână procesului de adaptare uriaşă la consumul de carburant diesel a pieţei americane şi va încuraja autorităţile europene să examineze mai atent normele de mediu în vigoare pentru motoarele diesel, lucru pe care acestea aveau de gând să îl facă în 2018″, afirmă Echlin.

Trend descendent

În unele ţări europene, cota de piaţă a maşinilor cu motorizare diesel este deja afectată, pe măsură ce şoferii au început să devină mai atenţi la problemele de mediu ridicate de acest carburant, arată analizele făcute de Petromatrix.

„Consumul de motorină va scădea, ca urmare a scăderii vânzărilor de maşini diesel. Scandalul Volkswagen va accentua această tendinţă, dar va lua ceva timp până să observăm efectele”, explică Agnello.

Rezervele de motorină constituite în porturile Anvers, Rotterdam şi Amsterdam se apropie de 3,6 milioane de tone, conform datelor prelucrate de PJK Internaţional.

Anul trecut, flota auto diesel din Uniunea Europeană a ajuns la 41% din totalul maşinilor înregistrate în cele 28 de ţări, în creştere cu 14 procente faţă de anul 2005, după cum arată datele Agenţiei Europene de Mediu.

Numărul maşinilor diesel a crescut constant în ultimii 10 ani, iar rafinăriile au făcut tot ce le-a stat în putinţă pentru a satisface cererea masivă de carburant.

Aproape 40% din producţia rafinăriilor europene este reprezentată de motorină, în creştere de la cele 35 de procente înregistrate în urmă cu 10 ani.

În acelaşi timp, producţia de benzină a scăzut de la 23 la 20 de procente, reflectă datele analiştilor de la Energy Aspects.

„Scandalul privind falsificarea datelor privind emisiile poluante la maşinile Volkswagen îşi va pune amprenta pe piaţa de carburant diesel. Poate să pună frână acestui segment din industria auto şi, prin urmare, şi consumului de diesel”, apreciază analiştii Commerzbank.

Dezbaterile privind riscurile de sănătate rezultate în urma folosirii acestui tip de carburant sunt mult mai vechi decât scandalul Volkswagen.

În 2012, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a avertizat că una din cauzele apariţiei cancerului are legătură cu noxele emise de motoarele diesel.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...