Motivul pentru care motorina nu se va scumpi în viitorul apropiat

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Pe lângă toate celelalte materii prime din China care inundă piaţa globală, un loc aparte începe să îl ocupe şi combustibilul diesel. Luna trecută, China a înregistrat un record la exportul de motorină, stârnind îngrijorarea analiştilor.

Faţă de august 2014, exportul de combustibil diesel a crescut cu 77%. Pe lângă motorină, o cantitate nemaiîntâlnită de aluminiu şi oţel a fost expediată din China pe alte continente, relatează agenţia Bloomberg.

Supraproducţie

După ani în şir de expansiune economică, China s-a trezit fără o cerere mare de carburanţi şi materiale de construcţii pe piaţa internă, în timp ce fabricile sale se zbat sub presiunea stocurilor acumulate în timp.

„O parte din fenomen poate fi explicat de scăderea cererii într-un moment în care companiile aşteptau o dezvoltare a pieţei, aşa că stocurile create s-au tot acumulat.

Pe măsură ce cererea scade se întâlneşte o supracapacitate pe piaţa internă, iar producătorii se văd nevoiţi să exporte”, susţine Ivan Szpakowski, analist de piaţă Citigroup Hong Kong.

Exporturile Chinei agravează suprasaturarea pieţei globale, preţurile pentru materii prime fiind deja la cel mai scăzut nivel din ultimii 7 ani.

Deja alţi producători de oţel şi aluminiu din lumea întreagă au început să protesteze în faţa avalanşei de produse prefabricate revărsate pe piaţă.

În timp ce exporturile de combustibil diesel ale Chinei sunt un risc constant cu care se confruntă rafinăriile din restul Asiei, cantitatea suplimentară adăugată acum poate provoca dezechilibre pe o piaţă suprasaturată cere se întinde din Singapore până în Europa şi Statele Unite.

Profiturile înregistrate în sectorul de rafinare din Asia, estimate conform datelor de pe piaţa din Singapore, au scăzut cu 30% în ultimul an pe măsură ce China, India şi statele din Orientul Mijlociu au inundat piaţa cu carburanţi, a remarcat Ehsan Ul-Haq, analist al KBC Advanced Technologies, Londra.

Oceanul planetar diesel

„Lumea se transformă într-un ocean de motorină. Cererea din China nu s-a ridicat la nivelul aşteptărilor, prin urmare rafinăriile de acolo s-au orientat spre export”, explică Ul-Haq.

Exportul de carburanţi din China a depăşit orice record luna trecută, când 722.516 de tone de carburant diesel, aproximativ 175.000 de barili, a fost expediat zilnic către alte pieţe, după cum arată cifrele Administraţiei Generale a Vămilor din Beijing.

O estimare comună a ICIS China şi JBC Energy arată că nivelul exporturilor zilnice ar putea să se ridice până la 250.000 de barili în cursul acestui an.

„În mod inevitabil acest lucru va anula orice şansă de creştere a profitului din rafinare pe piaţa din Asia”, explică David Wech, director JBC Energy Viena.

Surplusul de carburant diesel are toate şansele să rămână o constantă a pieţei globale, mai ales pe fondul recentului scandal Volkswagen care ar putea afecta cererea pentru acest tip de combustibil, opinează şi Gareth Lewis-Davies, analist BNP Paribas Londra.

11 milioane de autoturisme Volkswagen cu motorizare diesel sunt implicate până acum într-un scandal privind depăşirea nivelului de noxe admise pe mai multe pieţe.

„În cazul în care, ca o consecinţă a scandalului Volkswagen, cererea de produse petroliere rafinate se va diminua, înseamnă că va lua şi mai mult timp pentru eliminarea cantităţilor suplimentare existente deja în piaţă. Iar asta va avea un efect pe termen lung asupra rafinăriilor”, spune Lewis-Davies.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...