Ford şi General Motors sunt primele victime ale războiului economic declanşat de Trump

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Acţiunile Ford şi General Motors au suferit o depreciere bruscă, după ce un oficial de la Beijing a ameninţat cu acţionarea în judecată a unui producător auto american pentru reglarea neloială a preţului automobilelor vândute pe piaţa asiatică.

Avertismentul a venit prin intermediul ziarului China Daily, la doar o săptămână după ce preşedintele american Donald Trump a încălcat cutumele diplomatice prin care Washingtonul consideră Taiwanul ca fiind parte a Republicii Populare Chineze, observă Reuters.

Replica pentru Trump

Cu toate acestea, surse din interiorul guvernului de la Beijing susţin că investigaţia privind impunerea unui preţ nejustificat la automobilele vândute pe piaţa din China era în derulare de mai multă vreme.

Pentru corporaţiile americane, perioada de tranziţie către administraţia Trump este una nesigură, multe dintre firmele din SUA bazându-se pe partenerii chinezi în aprovizionarea cu componente pentru produsele lor, ca urmare a unei relaţii comerciale tot mai strânse între cele două ţări în ultimii 40 de ani.

Conform unor informaţii venite din tabăra noului preşedinte american, acesta vrea să încredinţeze problema scandalului de pe piaţa auto din China miliardarului Wilbur Ross, propus pentru postul de Secretar al Comerţului în noua administraţie ce urmează să se instaleze la Washington.

„Preşedintele ales a fost foarte clar în ceea ce priveşte apărarea companiilor americane şi a slujbelor americanilor, aşa că nu are de ce să se jeneze şi nici nu ne vom opri în această privinţă în viitor”, a explicat Jason Miller, un purtător de cuvânt al echipei de tranziţie strânse în jurul lui Donald Trump.

GM a pierdut 2,2% din valoarea de piaţă, în vreme ce Ford a căzut pe bursă cu aproape un procent în urma veştilor venite din China.

„General Motors respectă legile existente pe pieţele unde operează. Nu comentăm asupra unor speculaţii din presă”, a fost răspunsul executivilor din compania americană.

Conform informaţiilor venite din China, unul din producătorii auto americani a trasat sarcini clare distribuitorilor locali să vândă automobilele sale la un anumit preţ.

În cazul unui război economic dus între cele două ţări, SUA ar avea de suferit dacă Beijingul va decide să folosească pârghia dată de împrumutul de 1.190 miliarde dolari acordat guvernului american în perioada crizei economice de acum 8 ani.

De altfel, un avertisment voalat în acest sens s-a strecurat şi într-un editorial publicat de China Daily: „Pentru ca America să fie măreaţă din nou ar trebui să cimenteze relaţiile cu China, nu să le distrugă”.

China este şi cea mai mare piaţă auto din lume, iar General Motors a profitat din plin de acest lucru în 2015, comercializând aici mai mult de o treime din cele 10 milioane de maşini vândute anul trecut.

De asemenea, colaborările cu partenerii din China reprezintă aproximativ 20% din veniturile de 9,7 miliarde de dolari raportate de companie anul trecut.

Prin comparaţie, operaţiunile Ford din China reprezintă doar 16% din profitul global de 9,4 miliarde USD realizat în aceeaşi perioadă.

În timpul campaniei sale electorale şi chiar şi după aceea, Donald Trump a atacat constant relaţia comercială întreţinută de SUA cu China, considerând că Beijingul joacă incorect prin impunerea unui preţ de dumping la diverse mărfuri introduse pe piaţa americană.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...