Expert: Noua metodologie de plafonare a prețurilor la carburanți afectează concurența și activitatea companiilor petroliere mici

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Stabilirea prețurilor plafon în baza metodologiei noi, aprobate de ANRE, nu se bazează pe raționamente economice, dar este o măsură populistă de reducere a prețurilor la carburanți, cu riscul de a falimenta majoritatea operatorilor mici.

La această concluzie au ajuns analiștii Institutului pentru Politici şi Reforme Europene (IPRE) în cadrul unei note analitice privind evoluția sectorului produselor petroliere.

Metodologia precedentă s-a dovedit a fi una ineficientă. Pentru a menține profitul sub limita de 10%, operatorii majorau cheltuielile prin diverse metode, inclusiv prin construcția stațiilor de alimentare cu petrol. Ca urmare, către finele anului 2015 în Republica Moldova existau 624 stații autorizate de comercializare a benzinei şi motorinei. Cantitatea de carburanți vândută de o stație în Moldova este de trei ori mai mică în comparație cu România sau cu media pe Uniunea Europeană.

Ineficiența a fost remarcată îndeosebi în iulie-decembrie 2014. Prețul de import la carburanți s-a redus cu 22-32%, iar prețul de vânzare cu amănuntul la benzină și motorină s-a redus cu doar 5,5-6%, în timp ce prețul la gazul lichefiat a fost majorat cu 6%.

Noua metodologie prevede că preturile de vânzare cu amănuntul se stabilesc de ANRE la fiecare 2 săptămâni, în funcție de cotațiile carburanților la bursele regionale. Prețul carburanților va include și costurile de transportare, accize și taxe, dar și o marjă comercială specifică, pentru ca operatorii să-și poată acoperi cheltuielile.

„Plafonarea prețurilor distruge concurența, deoarece toți operatorii vor afișa prețurile stabilite de ANRE. Dacă marja comercială la litru nu va fi suficient de mare, majoritatea stațiilor de alimentare din zonele rurale vor falimenta. Acestea au vânzări reduse și respectiv au costuri mult mai mari la un litru de combustibil”, este de părere analistul IPRE, Sergiu Tofilat.

„În țările dezvoltate piața produselor petroliere este liberalizată, iar prețurile se formează prin concurență. Analizând experiența internațională, IPRE consideră că este necesară aplicarea unor politici alternative, pentru a limita profiturile nejustificate ale unui cartel, a stimula concurența pe piață și a contribui la bunăstarea consumatorului. Formarea prețurilor la carburanți trebuie revăzută la nivel de legislativ, având la bază câteva principii: stimularea concurenței între operatori, astfel încât prețurile să fie stabilite în funcție de cerere și ofertă; autorizarea stațiilor de alimentare „expres”, fără personal de deservire, după modelul statelor occidentale; introducerea unei taxe variabile în funcție de marja comercială, pentru a demotiva operatorii să mențină prețurile ridicate în scopul obținerii profiturilor nejustificate; aplicarea instrumentelor de sancționare a înțelegerilor de cartel”, susține Tofilat.

Consiliul de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat la sfârșitul proiectul unei noi Metodologii de formare și aplicare a prețurilor la produsele petroliere, prin care a fost schimbată conceptual modalitatea de stabilire a prețurillor de comercializare cu amănuntul la benzină, motorină și la gazul lichefiat.

Potrivit noii Metodologii, ANRE va calcula, la fiecare 14 zile calendaristice, în funcție de cotațiile Platts și Argus din perioada precedentă, prețurile plafon de comercializare cu amănuntul a benzinei, motorinei și a gazului lichefiat.

În aceeași zi, fiecare operator de pe piața produselor petroliere va stabili, reieșind din prețurile plafon calculate de ANRE, prețurile de comercializare cu amănuntul a produselor respective, le va publica pe pagina sa web și le va afișa pe panourile informative de la stațiile de alimentare.

Această metodologie ar fi trebuit să fie urmată de prețuri mai mici la carburanți. Acest lucru deocamdată nu s-a întâmplat.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...