Decăderea Volkswagen: Maşina Poporului ar fi făcut orice să fie numărul 1

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Scandalul Volkswagen a lovit în toată industria auto, iar economia Germaniei a primit lovitura în plin, pe măsură ce imaginea promovată ani în şir de producătorul german fusese una a eficienţei şi complexităţii inginereşti tipică germanilor.

Aceasta nu este, însă, prima abatere de la reguli pe care Volkswagen o are cu legislaţia în Statele Unite.

Povestea primelor încercări de a fenta legea începe din anii ’70, când americanii au început să aplice primele norme privind poluarea produsă de maşini.

În 1973, producătorul auto german a fost amendat cu 120.000 de dolari după ce a instalat o tehnologie care bloca sistemele de control a poluării vehiculelor, relatează ziarul New York Times.

Nici recenta găselniţă folosită de Volkswagen nu este tocmai nouă, în 1998, Agenţia de Protecţie a Mediului ajungând la o înţelegere de 1 miliard de dolari cu un producător de camioane care folosea un sistem similar pentru a masca nivelul de noxe.

În urmă cu opt ani, însă, şefii companiei auto Volkswagen au făcut primii paşi către generarea unei crize a emisiilor poluante care stau la baza actualului scandal cu care se confruntă firma germană.

Scandalul BlueTec: Au renunţat la tehnologia de control a poluării dezvoltată de Mercedes şi Bosch
În 2007, motoarele diesel de la Volkswagen urmau să fie echipate cu dispozitivul BlueTec conceput de Mercedes şi Bosch.

Anunţul fusese deja făcut de Wolfgang Bernhard, directorul general de atunci al companiei.

Dar, îndepărtarea rapidă a acestuia din fruntea ierarhiei VW a adus şi o schimbare radicală de planuri, oficialii companiei germane afirmând că propriile sisteme se dovedesc îndeajuns de performante.

BlueTec a fost gândit ca un dispozitiv care dozează uree în catalizatoarele maşinilor cu scopul de a neutraliza oxidul de nitrogen din emisii.

Este un sistem eficient folosit în continuare pe motoarele diesel Mercedes, dar care se dovedeşte scump şi pentru producător şi pentru clienţi.

În timp, Volkswagen a dezvoltat un sistem similar, dar care este întâlnit doar pe SUV-urile Touareg.

Practic, inginerii firmei au recurs la un compromis în speranţa că vor reuşi cândva să se adapteze normelor de mediu din ce în ce mai stricte. Numai că acel moment nu a mai venit.

„A fost o chestie în care au marşat gradul spunându-şi că vor reuşi să rezolve problema după un an sau doi. Nu s-a întâmplat acest lucru, dar ei au mers înainte”, susţine Matt DeLorenzo, un expert auto American.

Bernhard, acum director în cadrul concernului Daimler, a refuzat să comenteze subiectul.

Totul pentru vânzări
Tot în aceeaşi perioadă, Martin Winterkorn, directorul general care a fost nevoit să demisioneze săptămâna trecută, punea la punct detaliile planului prin care constructorul auto german avea să conteste supremaţia Toyota în vânzarea de automobile pe plan mondial.

Cheia a reprezentat-o piaţa americană, una în care normele de mediu în privinţa automobilelor deveniseră din ce în ce mai stricte.

Sigur, fiecare companie şi-a creionat o strategie prin care a căutat să răspundă acestor provocări, dar planul VW de obţinere a titlului de cel mai bine poziţionat producător era axat pe maşinile diesel produse de firmă.

Numai că motoarele diesel, deşi se dovedesc mai economice în privinţa consumului sunt totodată şi mai poluante decât cele pe benzină.

Aşa că, păcălirea testului oficial de emisii s-a dovedit o metodă care rezolva mai multe probleme deodată.

Pe de o parte, şoferii erau fericiţi că au un consum redus, pe de alta, producătorul reuşea să evite cheltuirea unor sume importante pentru sisteme antipoluante eficiente.

Neconcordanţe flagrante
În 2012, inspectorii de mediu din Statele Unite primeau cu îngrijorare vestea transmisă de confraţii europeni că nivelul emisiilor obţinut în cadrul testelor de laborator nu corespundea cu cel înregistrat în trafic.

Nu era chiar o alarmă în toată regula, ţinând cont că în condiţii de laborator nu ai cum să simulezi condiţiile de trafic real, dar era un motiv serios de îngrijorare.

Abia în 2013, o organizaţie neguvernamentală, Internaţional Council of Clean Transportation, a venit cu propunerea de a face teste privind nivelul noxelor în condiţii de trafic real.

Ideea a atras şi atenţia Agenţiei de Protecţie a Mediului din California care s-a alăturat demersului ICCT.

„Ne aşteptam să vedem nişte vehicule „curate’. Acesta a fost ideea iniţială”, povesteşte John German, unul dintre coordonatorii proiectului.

Şansa a făcut ca în primul grup de vehicule supuse testării să se numere şi două maşini Volkswagen. După cinci ture date pe diverse tipuri de teren, Volkswagen-urile respective ieşeau în frunte ca o oaie neagră a familiei diesel.

„Când eşti prins în trafic nu ai ce să-i ceri unei maşini în privinţa emisiilor. Însă, după ce ai ieşit pe autostradă şi o goneşti cu peste 110 km/h te aştepţi ca nivelul noxelor să scadă.

Ei bine, la Volkswagen nu se întâmpla acest lucru!”, spune Arvind Thiruvengadam, un profesor universitar implicat în studiul derulat în urmă cu doi ani.

Partea cea mai intrigantă era faptul că odată aduse în laborator, cele două maşini Volkswagen se comportau ireproşabil.

Confruntarea finală: „testele nu au fost efectuate corect”
În 2014, oficialii din California au decis să alerteze Agenţia de Protecţie a Mediului şi să demareze o anchetă în cazul Volkswagen.

„Am chemat reprezentanţii companiei. Le-am aratat datele înregistrate de noi şi le-am spus: Cum explicaţi asta? Au încercat să ne spună că nu ştim să facem un studiu corect. Erau foarte furioşi”, îşi amintesc cei implicaţi în dezvăluirea scandalului VW.

Timp de 4 luni scuzele au continuat să curgă: erau de vină ba condiţiile meteo, stilul de a şofa sau orice alt artificiu pe care cei de la Volkswagen credeau de cuviinţă să îl invoce.

Abia când au început să examineze softul folosit de maşinile Volkswagen pentru controlarea emisiilor poluante, americanii au descoperit că acesta avea un set de instrucţiuni duble care îi permiteau maşinii să se comporte diferit în laborator faţă de condiţiile de trafic real.

Oficialii companiei germane au recunoscut întreg scandalul abia după ce guvernul american a ameninţat că le va suspenda dreptul de a pune în vânzare noile modele diesel VW şi Audi pentru 2016.

Dezvăluirea a fost atât de şocantă, încât unii directori din firma mamă au aflat de ancheta din America direct de pe prima pagină a ziarelor din lumea întreagă.

După scandal, Winterkorn a fost nevoit să demisioneze cerându-şi scuze, dar insistând în continuare că nu a ştiut detalii legate de înşelătoria la care s-a dedat compania.

În timpul mandatului său, VW a ajuns să detroneze Toyota din poziţia de lider al vânzărilor globale de autoturisme. Winterkorn a apucat să savureze această victorie doar 2 luni.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...