Exemplul Ucrainei; De ce Moldova are nevoie de europeni și americani în funcții cheie

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Urmăresc cu mare atenție ce se întâmplă în Ucraina. Sunt solidar cu lupta pe care acest popor o duce cu invadatorii ruși, dar și plăcut surprins de forța de care dau ucrainenii dovadă în aceste momente extrem de dificile pentru ei.

Iar lupta este dată, deopotrivă, atât de popor cât și de clasa politică, care în aceste momente dă semnale corecte și ia decizii care rezonează cu dorința cetățenilor. Decizii ale Kievului care sunt, detaliu extrem de important, pe placul Occidentului, dar se dovedesc și a fi extrem de utile.

Știm deja foarte bine că Ucraina îi are, în funcții cheie, printre alții, pe Nathalie Jaresko, ucraineancă ce a locuit mai bine de 30 de ani în SUA și care a revenit acasă pentru a pune umărul la salvarea țării, în frunte Ministerului Finanțelor, dar și pe letonul Aivaras Abromavicius, care e ministru al Economiei.

Un alt lituanian, Algirdas Semeta, fostul comisar european pentru impozitare, uniune vamală, audit și antifraudă, se ocupă de reformele anticorupție, fiind considerat practic al treilea om ca putere în Ucraina, după președintele Poroșenko și premierul Iațeniuk.

Totuși, poate cea mai importantă funcție, chiar dacă e mai mult simbolică, e cea ocupată de fostul președinte georgian Mihail Saakașvili, care este consilier pentru reforme al lui Petro Poroșenko. Saakașvili este extrem de apreciat în Ucraina, în primul rând pentru că în 2004 a luat o Georgie poate chiar mai coruptă decât este astăzi Ucraina, transformând-o într-una dintre cele mai atractive țări la nivel global pentru investiții străine.

Saakașvili: La Kiev trebuie implementate aceleași reforme ca la Tbilisi

Reformele sale anticorupție, extrem de dure și controversate, au transformat Georgia în cea mai puțin coruptă țară printre statele CSI, iar se pare că principala sa misiune la Kiev este de a implementa aceleași politici.

De altfel, de când a fost numit în calitate de consilier al lui Poroșenko, Saakașvili a avut mai multe ieșiri publice în care a afirmat necesitatea implementării acelorași reforme și în Ucraina, în special în sistemul judecătoresc.

Citește și: Saakașvili: Judecătorii din Ucraina trebuie lipsiți de imunitate și eliminați din sistem

În opinia sa, asupra judecătorilor nu trebuie aplicată legea lustrației, ci pur și simplu o bună parte dintre ei să fie concediați, așa cum s-a procedat și în Georgia, în primii ani de președinție a lui Saakașvili.

„De multe ori când încerci să reconstruiești o clădire, se întâmplă ca zidurile să cadă peste tine. Este necesar de a construi o clădire nouă. Este imposibil ca acest sistem judecătoresc, acești judecători, să lupte cu corupția. În Georgia am condamnat în jur de 12% din judecători, dar în Ucraina trebuie eliminați cel puțin 25%”, a declarat sâmbătă Mihail Saakașvili în cadrul unei emisiuni la un post ucrainean de televiziune.

Abromavicius: Este nevoie de puncte vamale de control comune la frontiera cu UE

Ministrul Economiei a demarat deja mai multe reforme de sistem care odată implementate ar trebui să-și facă resimțit efectul în câțiva ani. Totuși, mi-a atras în special atenția o pledoarie a sa în fața deputaților ucraineni în favoarea instituirii punctelor vamale de control comune la frontiera Ucrainei cu UE, odată cu intrarea în vigoare, la 1 ianuarie 2016, a Acordului de Liber Schimb cu Bruxellesul.

Citește și: Ucraina vrea echipe mixte de control la punctele vamale de la frontiera cu UE

În opinia lui Abromavicius, această decizie va contribui la dezvoltarea schimburilor comerciale cu UE, dar și va reduce din corupția sufocantă care afectează această țară.

O astfel de măsură, pe lângă latura economică, extrem de importantă, va avea și o însemnătate simbolică și va reprezenta încă un semnal că Ucraina are o singură cale – cea a integrării europene.

De ce sunt importanți oamenii străini în funcții cheie

Sunt multe alte exemple de lucruri bune pe care echipa guvernamentală de la Kiev le-a implementat sau încearcă să le implementeze și care ar servi drept exemplu și pentru Chișinău. Am venit însă doar cu acestea două pentru că, în opinia mea, sunt extrem de importante și pentru Moldova.

Așa cum a spus Saakașvili, sistemul putred de corupt nu mai poate fi modificat prin niciun fel de reformă. E nevoie de schimbări radicale și de căderi de capete. După 5 ani de guvernare așa-zis „proeuropeană” la Chișinău, Moldova a devenit, conform topurilor internaționale, o țară chiar mai coruptă decât până în 2009. Asta în ciuda faptului că partenerii occidentali au acordat sute de milioane de euro pentru așa-zisa „reformă în justiție”.

S-a dovedit că „reforma” moldovenească este falimentară, de asta și trebuie urmat exemplul Georgiei, unul care a funcționat aproape perfect într-o țară care avea exact aceleași probleme ca ale noastre.

La fel și reformele în economie. Iar chestia cu punctele vamale comune la frontiera cu UE (România) ar fi pentru noi un lucru chiar mai important decât pentru Ucraina, întrucât ponderea încasărilor din impozitele vamale în bugetul de stat este mult mai mare decât în cazul țării vecine. Cu siguranță, dacă nu ar exista corupția endemică de la vamă, aceste încasări ar crește considerabil, iar noi știm că după ce au fost arestați și condamnați la ani grei de închisoare sute de funcționari vamali români, le arde de orice, numai nu de mită.

Dar pentru a implementa astfel de reforme este important ca în funcții cheie să existe oameni care au demonstrat că pot face acest lucru în țările lor de origine, așa cum se întâmplă în Ucraina.

Plus că este mult mai greu pentru Parlamentul de la Kiev să spună „nu” unor proiecte venite de la Semeta, Saakașvili sau Abromavicius decât din partea oricărui alt funcționar ucrainean. Deoarece în spatele acestor proiecte stau expertize profesioniste, dar, cel mai important, stau SUA și UE.

SUA și UE de care corupții de la Chișinău, în frunte cu Plahotniuc și Filat, se tem de moarte.

Alex Cozer


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...