Cum facem implementarea Acordului de Asociere cu UE în Transnistria o „misiune posibilă”

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Potrivit unor estimări, punerea în aplicare a Acordului de Asociere va aduce beneficii nete regiunii transnistrene, stimulând economia cu aproximativ 3-4% anual.

Regiunea transnistreană ar putea rata însă oportunitățile Acordului de Asociere la începutul anului 2016, atunci când actualele Preferințe Comerciale Autonome acordate de UE vor expira, fiind înlocuite cu taxe de import conform clauzei națiunii celei mai favorizate, spun experții.

Astfel, în cazul în care regiunea nu va implementa cel puțin cerințele minime din AA / ZLSAC, aceasta ar putea pierde accesul preferențial la piața UE, fapt ce ar prejudicia economia cu circa de 5% din PIB-ul regiunii.

Implementarea Acordului în regiune ar putea fi „o misiune posibilă”, spun experții, doar dacă vor fi găsite răspunsurile la următoarele trei întrebări cruciale și anume: Cum poate fi asigurat un dialog constructiv pe fondul sentimentelor euro-sceptice puternice din regiune, cum pot fi reduse costurile iminente pe care le implică liberalizarea comerțului și cum poate fi atenuată incertitudinea cu privire la oportunitățile pe termen mediu și lung oferite regiunii?

Experţii atenţionează că refuzul de a pune în aplicare Acordul ar putea aduce regiunea transnistreană într-o „auto-izolare economică”, astfel aprofundând criza economică și socială cu care se confruntă în prezent regiunea.

Regiunea transnistreană a beneficiat enorm de mult de pe urma preferințelor comerciale acordate de către Uniunea Europeană Republicii Moldova începând cu anul 2006: exporturile regiunii spre UE s-au dublat (de la 114,9 milioane dolari în 2005 la 258,9 milioane dolari în 2014), iar ponderea exporturilor către UE în totalul exporturilor a crescut de la 20% în 2005 la 38% în 2014 (în ianuarie-iulie 2015 a scăzut ușor la 34%).

Preferințe Comerciale Autonome acordate de UE vor expira însă la începutul anului 2016, fiind înlocuite cu taxe de import conform clauzei națiunii celei mai favorizate. Astfel, în cazul în care regiunea nu va implementa cel puțin cerințele minime din AA/ ZLSAC, aceasta ar putea pierde accesul preferențial la piața UE, fapt ce ar prejudicia economia cu circa de 5% din PIB-ul regiunii, atenționează Expert Grup.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...