Ca pe vremea URSS: Manipulările teribile ale televiziunilor ruseşti in numele lui Vladimir Putin

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Preşedintele rus Vladimir Putin se dovedeşte a fi un adevărat maestru al manipulării, demn urmaş al şcolii propagandistice a URSS. Maşina sa de propagandă foloseşte tot felul de mijloace pentru a influenţa opinia publică internă cât şi internaţională.

În Rusia, aproape toată mass-media este aservită lui Putin. În ultimele luni, ceea ce se difuzează pe canalele publice de televiziune aminteşte foarte mult de campaniile de provocare ale URSS în timpul Războiului Rece, scrie Deutsche Welle care citează un articol din Neue Zurcher Zeitung.

Jurnaliştii ruşi amintesc, aproape obsesiv, că în Ucraina puterea a fost preluată de o juntă fascistă, că în estul Ucrainei are loc un genocid împotriva etnicilor ruşi, că în Odessa se află în pregătire un nou Holocaust, că UE, împreună cu guvernul ucrainean, creează lagăre de concentrare pentru separatiştii proruşi. Şi peste toate astea, de vină ar fi SUA.

Experţii PR ai Kremlinului conduc lucrurile în această direcţie, uzând de o particularitate a devoratorului de ştiri. O cercetare sociologică recentă a institutului independent Levada arată că 94% dintre ruşi se informează de la televizor. Deci, aici e câmpul de bătaie pentru manipulatorii Kremlinului.

Telespectatorul credul

Din moment ce ruşii nu se îndoiesc asupra autenticităţii informaţiei furnizate de televiziuni, 70% dintre telespectatori se simt informaţi obiectiv. Putin şi-a dat seama demult cât de importantă este informarea „corectă”, în propriul interes a publicului.

Încă de la începutul primului său mandat, în preajma scufundării submarinului nuclear Kursk, mass-media l-a prezentat ca pe un conducător fără inimă şi ineficient. Răspunsul său nu a întârziat: Putin a preluat controlul asupra canalelor tv şi a forţat oligarhii media să îşi cedeze participaţiile către apropiaţi de-ai săi, scrie sursa citată.

În acelaşi timp, la formarea părerilor „corecte” ale opiniei publice din Rusia veghează şi o serie de profesionişti: ştirile sunt redactate, editate de echipe speciale în care lucrează doar jurnalişti loiali Puterii. La sfârşitul anului 2013, Putin a unit RIA Novosti şi Radio Vocea Rusiei.

Astfel a luat naştere agenţia Rusia Azi (Rossiya Segodnya), iar în fruntea ei a fost numit Dmitry Kiselyov, caracterizat de unii ca şovinist şi homofob, care numeşte Ucraina „stat decăzut”. Aceste exemple ilustrează foarte bine politica media a lui Putin. Una dintre particularităţile acestei politici este că, atunci când vine vorba de numiri în funcţie, este mai importantă loialitatea faţă de Putere decât calităţile jurnalistice.

Maşina propagandistică a lui Putin

Criza ucraineană a arătat, încă o dată, cum Kremlinul manipulează presa, dar şi cum reuşeşte să transforme politica sa externă într-un mare show. Pentru atingerea acestui ţel, Kremlinul foloseşte tot felul de tehnici: de la falsurile grosolane şi conceperea emoţională a ştirilor, la o manipulare psihologică asupra privitorului.

Iată un exemplu: la începutul lui martie, primul canal al televiziunii de stat a transmis un reportaj în care se susţinea că, în Rusia, au ajuns deja 140.000 de refugiaţi ucraineni. Pentru a ilustra reportajul, se arătau imagini cu coloane întregi de maşini care aşteptau la un punct de graniţă. Numai că, autorii falsului au uitat să scoată din cadru pancartele pe care stătea scris numele localităţii în care se desfăşura acţiunea.

Şi aşa s-a dovedit că imaginile erau de la graniţa Ucrainei cu Polonia. Puţin mai târziu canalul tv, „Rusia”, a difuzat poza unui activist prorus din Slaviansk despre care se susţinea că a fost omorât de forţele ucrainene de securitate. În realitate, cadrele erau de la o acţiune a forţelor speciale ruse, desfăşurată într-o parte a Caucazului de Nord în 2012.

Televiziunile ruseşti au învăţat să folosească şi tehnica aşa-numitului „cadru 25”. Ochiul uman este capabil să capteze 24 de cadre pe secundă. De aceea, dacă într-un material este inclus şi un al 25-lea cadru în care se spune, de pildă, că „ucrainenii sunt ucigaşi”, acesta nu este înregistrat de ochiul privitorului, dar se întipăreşte în conştiinţa acestuia, încheie sursa citată.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...