Banking-ul viitorului, desprins din filmele SF: Cum se vor schimba lucrurile peste 10 ani

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Serviciile de banking vor face un salt important în următorii ani, asistenţa asigurată clientului urmând să fie îmbunătăţită radical prin intermediul noii tehnologii digitale.

După cum remarcă reporterii ziarului The Telegraph, tehnologia viitorului îţi va aduce asistenţă la şedinţele de shopping, consultanţă financiară în gestionarea afacerii sau tipuri de servicii la care, în prezent, au acces doar cei mai de seama clienţi ai băncilor.

Credit direct de pe mobil
Un scenariu în care îţi alegi casa visurilor tale, îi faci câteva poze cu smartphone-ul şi apoi le trimiţi către banca ta pentru a obţine creditul pentru cumpărarea locuinţei nu va mai părea imposibil în câţiva ani.

Conform Băncii Santander, cam acesta este drumul pe care vor evolua serviciile bancare de acum încolo.

Teoretic, computerele şi bazele de date deja există pentru a implementa acest sistem, dar experţii consideră că mai au nevoie de ceva timp pentru a pune la punct toate detaliile.

Citeşte şi: Atenţie la virusul care îţi fură codul PIN şi blochează cardul în bancomat

În plus, bancherii au nevoie de acceptul unei majorităţi covârşitoare din rândul clienţilor pentru a trece în revistă toate informaţiile publice şi private legate de aceştia.

Dar, în cel mult 10 ani, vom face banking în stilul în care vedem derulându-se aceste operaţiuni în filmele SF.

Deja băncile au idee unde suntem, ce facem doar prin simpla localizare a smartphone-urilor noastre şi prin lista de cumpărături făcută prin intermediul sistemelor electronice de plată.

Chiar şi în prezent, multe bănci semnează înţelegeri cu diverse lanţuri de magazine pentru a oferi discounturi sau returnări de bani în cadrul unor promoţii de fidelizare a clienţilor.

Banking şi avertismente
În 2025 însă, intrarea într-un magazin ar putea fi însoţită de un update din partea băncii care să îţi sugereze unde găseşti acelaşi produs la un preţ mai mic.

De asemenea, ai putea primi sugestii referitoare la contul din care poţi plăti, în funcţie de suma disponibilă pe care o ai în fiecare dintre acestea.

Este drept că bankingul viitorului îţi poate strica şi plăcerea dată de o şedinţă de shopping avertizându-te că mai ai o săptămâna până la salariu şi nu are sens să cumperi unele lucruri prea scumpe.

Pare în continuare înspăimântător ca o firmă să aibă acces la atâtea informaţii din viaţa ta, dar aceasta numai pentru că am uitat cât am progresat în acest sens în ultimii ani.

Facebook, spre exemplu, are o vechime de aproape un deceniu în Europa, iar de atunci sute de milioane de utilizatori nu au avut nicio problemă în a încredinţa reţelei de socializare diverse date cu caracter personal.

Citeşte şi: Un virus fură datele de pe iPhone, din cauza utilizatorilor

La fel, iPhone, lansat în 2007, a ajuns să reprezinte o industrie a comunicaţiilor care ţine rapoarte precise despre locaţiile în care te deplasezi, conversaţiile efectuate, ca şi despre stilul de a cheltui banii.

Servicii personalizate, tehnologii invazive
Firmele online au învăţat pe pielea lor că toţi consumatorii apreciază intimitatea şi dreptul de a alege singuri produsul dorit.

Băncile, în schimb, dată fiind intrarea lor cu întârziere în noua eră, speră să pună în echilibru cele două mari probleme ale societăţii digitale: oferirea serviciilor personalizate cu ajutorul unor tehnologii invazive.

Toate băncile promit că aceste informaţii vor fi anonime şi folosite numai cu acceptul utilizatorului, dar nu va fi un lucru uşor să convingi publicul că datele personale sunt în deplină siguranţă.

Suntem încă într-o perioadă în care sistemele IT bancare suferă erori frecvente, iar datele utilizatorilor pot fi furate destul de uşor. În acelaşi timp, pe măsură ce tehnologia se dezvoltă atât băncile, cât şi hackerii au acces la aceasta.

Marele avantaj pe care băncile vor să îl pună în faţa clienţilor este o mai bună interpretare a datelor, în condiţiile în care instituţiile de credit deţin deja o bază de date enormă rămasă nefolosită.

„Băncile stau pe o bază de date imensă şi, pentru prima dată, suntem în postura de a personaliza aceste informaţii pentru a oferi fiecărui client servicii care, până acum, păreau rezervate doar miliardarilor”, explică Peter Simon, expert al băncii Barclays.

Pentru fiecare client
În acest moment, băncile folosesc doar un sistem de avertizare care anunţă când un client cu probleme devine client al instituţiei.

Pe viitor, experţii bancari speră ca acest sistem să fie folosit pentru a reliefa situaţia financiară a fiecărui client în scopul de a-i oferi cele mai bune soluţii de creditare.

Sistemul ar putea fi aplicat cu succes şi în magazine, costul cumpărăturilor urmând să fie scăzut automat din depozitul bancar al clientului fără inconvenientele statului la coadă şi timpului pierdut pentru plata produselor.

Analiza datelor poate să aibă un efect benefic şi asupra afacerilor locale.

Barclays a lansat deja un serviciu denumit Local Insights care le oferă afaceriştilor date despre comportamentul la cumpărături al clienţilor băncii şi alte statistici financiare din zonă.

Fiecare patron sau director poate verifica propriile rezultate cu cele ale unor afaceri similare ca profil din regiune în scopul de a-şi creiona o nouă strategie de abordare a pieţei.

Serviciul poate fi folosit şi de persoanele fizice care pot verifica dacă se încadrează într-o medie a consumului de energie din zonă sau dacă o depăşesc.

Tot prin intermediul băncii aceştia pot interveni pentru a modifica tipul de contract pentru utilităţi sau alte servicii.

Ţinând cont că orice client se arată încântat de obţinerea unor beneficii financiare nu este greu de înţeles că un astfel de serviciu hyper-personalizat poate să pătrundă rapid în diverse sfere ale existenţei noastre.

Avans tehnologic
Pe măsură ce puterea de calcul a computerelor creşte, aceste acrobaţii statistico-financiare devin din ce în ce mai mult parte a vieţii de zi cu zi.

„Un astfel de calcul necesită o analiză a 2 miliarde de date înregistrate. În urmă cu doi ani, o astfel de operaţiune necesită 6 săptămâni. Acum se desfăşoară în 21 de minute”, explică Peter Simon.

Royal Bank of Scotland a preferat să investească direct într-o firmă de IT, 1QBit, iar oficialii instituţiei de credit din Marea Britanie aşteaptă acum rezultatele.

„Tehnologia cuantică hardware şi software se dezvoltă şi va juca, cu certitudine, un rol în viitor.

Deocamdată nu ştim cu siguranţă care va fi acest rol, în afara faptului că puterea de calcul se va dezvolta în aşa măsură încât operaţiuni care se fac într-o zi vor fi efectuate în câteva secunde”, spune Simon McNamara, reprezentant RBS.

Noile sisteme ar putea ajuta la sporirea măsurilor de securitate şi identificarea clienţilor, deşi va mai trece timp până când tehnologia va ajunge şi la dispoziţia publicului larg.

„Am încercat deja un sistem de identificare bazat pe scanarea vaselor de sânge din globul ocular, dar ne-am lovit de câteva piedici aşa că nu ne aşteptăm ca acesta să fie implementat în perioada imediat următoare”, recunoaşte McNamara.

În schimb, RBS foloseşte cu succes sistemul de citire a amprentelor pentru clienţii care fac banking prin intermediul iPhone-urilor. 80% dintre clienţi deja recurg la această metodă de autentificare, semn că tehnologia biometrică este pe placul publicului.

Alţi bancheri de la Lloyd Banking Group au testat varianta identificării clienţilor după ritmul cardiac, iar varianta nu este exagerată dacă industria gadgeturilor cu funcţii de monitorizare a funcţiilor organismului se va dezvolta rapid.

Deşi pare de necrezut în aceste zile, când peste un milion de britanici folosesc sisteme de plată contactless, zilele de aur ale cardului de plastic ar putea apune curând.

„Creşterea sistemelor de securitate ale smartphone-urilor va face ca acestea să integreze şi funcţiile îndeplinite acum de cardurile bancare.

În plus şi sistemele de recunoaştere facială dezvoltate în ultimii ani ar putea ajuta la eliminarea cardurilor”, crede Nick Middleton, şeful unei companii care se ocupă de construirea noii infrastructuri de plăţi din Marea Britanie.

Problema dintre obişnuinţă şi noile sisteme de securitate şi supraveghere va fi şi mai repede pusă în discuţie în momentul în care sistemele Internet of Things vor lua cu asalt piaţa.

Într-o lume în care toate obiectele din jurul nostru vor avea SIM-uri pentru o mai bună interconectare, orice neajuns sesizat de dispozitivele inteligente ar urma să fie remediat de acestea fără ca tu să mai ai contact direct cu banca.

Niciunul din aceste scenarii nu prevesteşte moartea serviciilor bancare clasice în viitorul deceniu.

În schimb, se va sesiza o segregare clară a consumatorilor şi, culmea, cei care nu vor evolua în ton cu tehnologia vor fi cei care vor beneficia de mai puţină atenţie.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...