100 de zile de la dispariția avionului MH370: 13 teorii care ar putea explica unde este și ce s-a întâmplat cu aeronava

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Zborul MH370 aparţinând Malaysia Airlines a dispărut în urmă cu exact 100 de zile, în circumstanţe misterioare şi fără să lase urme.

Autoritățile australiene au confirmat la sfârșitul lunii mai un lucru de care se temeau. Potrivit lor, o zonă relativ mică din sudul Oceanului Indian nu e locul în care se află avionul Malaysian Airlines MH370. Astfel încât, de la suprafața de 850 de kilometri pătrați unde au fost auzite semnalele acustice în luna aprilie, căutarea a fost extinsă la 60.000 de kilometri pătrați.

Echipele de cercetare estimează că abia în august 2015 s-ar putea încheia căutările în această zonă. Din cauza acestei doze imense de incertitudine privind circumstanțele bizarei dispariții a zborului MH370, lumea s-a umplut de teorii venite de la experți în aviație, bloggeri și teoreticieni ai conspirațiilor, arată The Independent.

Iată 13 teorii despre soarta avionului.

1. Doborât într-un exercițiu militar

O parte din familiile pasagerilor, dar și unii comentatori, nu au încredere în datele de pe satelit oferite până acum de autorități. Printre acești neîncrezători este și scriitorul și jurnalistul britanic Nigel Cawthorne, care crede în teoria, bazată pe un martor ocular de pe o platformă petrolieră, cum că avionul ar fi fost doborât la scurt timp după ce a încetat comunicațiile cu controlorii de trafic. Martorul, Mike McKay, spune că a văzut un avion în flăcări căzând în Golful Thailandei.

2. Dus în nord și doborât în mod intenționat, pentru a șterge urmele

Dacă avionul ar fi luat-o pe o traiectorie spre nord, potrivit fostului anchetator al aviației militare britanice Sean Maffett, ar fi fost doborât pentru că așa presupun regulile adoptate de multe state după atentatele din 11 septembrie 2011. Când un avion de pasageri neidentificat pătrunde în spațiul unei alte țări, sunt ridicate avioane de vânătoare care îl doboară. „Această teorie însă implică o mușamalizare internațională”, spune Sean Maffett.

3. A zburat în nord, în umbra unui alt avion

Altă teorie sugerează că în loc să zboare în sud, avionul a luat-o spre nord, în umbra unui alt avion de pasageri, pentru o perioadă de aproape o oră după ce a ieșit de sub raza radarului civil.

Bloggerul specializat pe aviație Keith Ledgerwood spune că mai există un avion de pasageri din Singapore, în același loc cu MH370 și crede că acesta a zburat în coada lui. Zborul la mică distanță în spatele și ușor deasupra unui alt avion ar putea face ca cele două avioane să apară ca un singur punct pe radar.

Zborul din Singapore mergea în Spania, și această teorie sugerează că MH370 s-ar fi putut detașa din umbra lui în cateva locații de-a lungul provinciei Xiangjiang din China, Kirghizstan sau Turkmenistan.

4. A încercat să aterizeze pe o plaja a unei insule pustii

Aceasta este teoria unui fost pilot al British Airways, Steve Buzdygan, care crede în posibilitatea unei aterizări pe o plajă îndepărtată pe una din sutele de insule care formează arhipelagul Andaman, care se afla între Indonezia și coasta Thailandei.

5. A fost dus la o bază militară a SUA

Una dintre cele mai stranii teorii e că avionul a fost capturat și dus la o bază militară americană de pe atolul Diego Garcia din Oceanul Indian, care aparține Marii Britanii. Atât de persistentă a fost această teorie, încât SUA a trebuit să o dezmintă oficial.

6. Avionul s-a îndreptat spre un aeroport îndepărtat din Malaezia

Această teorie aparține altui blogger specializat în aviație, Chris Goodfellow, care crede că un incident catastrofic a dus la oprirea instantanee a tuturor echipamentelor de comunicație de la bord. În acest scenariu, spune Goodfellow, pilotul a ales să îndrepte avionul spre cel mai apropiat aeroport.

„Probabil s-a dus spre Palau Langkawi, un aeroport cu o pistă de 4000 de metri, la care se putea ajunge ușor. Dacă s-ar fi întors la Kuala Lumpur, știa că ar fi trebuit să treacă peste vârfuri muntoase”, a spus Goodfellow. Această teorie presupune însă că avionul nu a mai reușit să ajungă la acel aeroport.

7. Incendiu puternic la bord

O altă ipoteză sugerează că un incendiu a izbucnit la bord, nu doar în cabină, dar și în întregul interior al avionului. Acest lucru explică faptul că pe radare aparatul apare ca executând o intoarcere bruscă, dar probabil toți cei din interior au fost până la urmă uciși. Potrivit acestei teorii, avionul a ars în interior, însă incendiul nu a produs stricăciuni exteriorului, astfel încât avionul a zburat până când i s-a terminat combustibilul și s-a prăbușit.

8. O explozie în cabină

Teoria unei explozii bruște în cabină înainte de întoarcerea bruscă la stânga ar putea explica de ce nu a existat niciun mesaj de alarmă din partea piloților sau o cerere de ajutor. De la atentatele din 2001, cabinele au fost întărite puternic, astfel încât nu mai e posibil ca un atentator să intre în cabină. Un incident brusc în interiorul cockpitului i-ar lăsa însă pe ceilalți membri ai echipajului și pe pasageri în imposibilitatea de a face ceva.

9. O luptă în aer

Deși autoritățile malaeziene cred că avionul a fost deturnat intenționat și bănuiesc că sistemele de comunicații au fost închise intenționat, anchetarea biografiilor celor 227 de pasageri a îndepărtat orice suspiciune.

Dacă totuși ne gândim că e posibil să fi fost vorba de o deturnare efectuată de unul dintre pasageri, rămâne de explicat de ce persoana sau persoanele implicate în deturnare nu au făcut altceva decât să plonjeze în Oceanul Indian. Una din teorii presupune că a existat o luptă la bord, încheiată în cel din urmă cu distrugerea reciprocă a celor care au atacat și a celor care s-au apărat.

10. O încercare de deturnare nereușită

Dacă am crede într-o tentativă de deturnare, atacatorii ar fi putut urca la o altitudine foarte mare, de pildă 14.000 de metri, odată ce au obținut controlul avionului, încercând să îi omoare pe toți pasagerii de la bord. La o astfel de altitudine e posibil ca interiorul să se depresurizeze, ceea ce ar duce la ieșirea oxigenului și incapacitatea pasagerilor de a se lupta. Acest lucru presupune că atacatorii au avut la dispoziție rezerve de oxigen. Cum însă avionul a dispărut, e posibil ca încercarea să fi dus și la moartea atentatorilor.

11. Sinuciderea pilotului

Ca parte a anchetei criminalistice din Malaezia, poliția a cercetat starea psihică a căpitanului Zaharie Ahmad Shaf, a copilotului Fariq Abdul Hamid și a posibilelor motive pentru un act disperat din partea lor. Shah era însă considerat un pilot excelent, cu o carieră ireproșabilă. Unele zvonuri spun însă că acesta trecea printr-un divorț dureros. Rudele pilotului au negat aceste informații, descriindu-l drept un profesionist desăvârșit și un om care ținea la familie.

12. Sabotajul – pentru a primi asigurarea de viață sau a distruge imaginea companiei

O altă direcție pe care a luat-o la un moment dat ancheta e cea privind ipoteza că avinoul a fost subiectul unei forme de sabotaj, fie ca element într-o fraudă în asigurări ori pentru spionaj industrial.

Anchetatorii au investigat dacă cineva de la bord a încheiat vreo asigurare pe o sumă foarte mare, pentru ca familia să câștige ulterior banii respectivi. De asemenea, la bord se aflau și 20 de angajați ai unei firme de microprocesoare din SUA, iar un fost pilot al firmei Delta Airlines a lansat ipoteza că dispariția avionluui a fost provocată de încercarea de a fura informații despre un patent privind invizibilitatea pentru care cercetătorii din avion tocmai depuseseră actele.

13. O operațiune a CIA

Fostul prim ministru al Malaeziei, Mahathir Mohamad, este autorul ultimei teorii, el fiind cel care a sugerat că CIA este implicată în incident. Într-un comentariu pe blogul său din data de 18 mai, Mahathir spune că avionul a fost deturnat de CIA și Boeing.

„Avionul este acum undeva, fără însă să mai poarte însemnele Malaysia Airlines. Cineva ascunde ceva. Nu e cinstit că Malaezia și Malaysia Airlines să suporte vina”, a spus fostul premier, acum în vârstă de 88 de ani, care a condus țara între 1981 și 2003. Compania Boeing s-a simțit obligată imediat să nege teoria lui Mahathir.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...