UE a lansat o nouă strategie pentru „Filmul european în era digitală”

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Comisia Europeană a lansat joi o nouă strategie a UE pentru „Filmul european în era digitală”, document care subliniază, între altele, necesitatea valorificării potențialului noilor modalități de distribuție pentru a promova diversitatea culturală și a da un impuls competitivității, relatează Agerpres.

Documentul care prezintă strategia Comisiei sugerează că finanțarea publică ar trebui să se concentreze mai mult pe creșterea audienței filmelor europene și pe acordarea unui sprijin mai consistent dezvoltării, promovării și distribuției internaționale, a precizat site-ul Comisiei Europene.

Totodată, strategia va promova o nouă modalitate de dialog — așa-numitul Forum al filmului european — care va încuraja schimbul de idei privind modul în care politicile naționale, regionale și ale UE în domeniul audiovizual se pot completa reciproc mai bine și pot contribui la identificarea de soluții pentru probleme precum digitizarea sau dificultățile cu care se confruntă casele de producție în încercarea de a obține finanțare.

Potrivit Comisiei, în prezent, aproape 70% din fondurile publice naționale sunt destinate producerii filmelor, fiind alocate mult mai puține fonduri pentru creșterea potențialului de audiență. Ar trebui încercate abordări flexibile și experimentale în ceea ce privește modul și locul în care sunt proiectate filmele, dată fiind popularitatea tot mai mare a platformelor de vizionare la cerere (VoD — video-on-demand) și a opțiunilor de descărcare a filmelor de pe internet. Deși producțiile europene reprezintă aproape două treimi din totalul filmelor distribuite în cinematografele din UE, succesul lor de casă se reduce la doar o treime din vânzările de bilete.

Numărul filmelor produse în Europa a crescut de la aproximativ 1.100 în 2008 la 1.300 în 2012 și totuși majoritatea filmelor europene sunt prezentate numai în țara în care au fost realizate și sunt rareori distribuite dincolo de granițele naționale, a precizat sursa citată.

„O distribuție internațională mai bună a filmelor europene este extrem de importantă, nu doar din punct de vedere economic, ci și din punctul de vedere al diversității. Este unul dintre obiectivele subprogramului MEDIA al programului Europa Creativă și un domeniu în care aducem o valoare adăugată reală la nivel european. Este evident însă că trebuie să facem mai mult pentru creșterea audienței filmelor realizate în Europa și pentru îmbunătățirea cooperării transfrontaliere”, a declarat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret.

Fondurile europene pentru cinematografie alocă anual 2,1 miliarde euro pentru a sprijini industria audiovizuală europeană, a informat Observatorul european al audiovizualului, finanțării publice pentru producția de filme și opere audiovizuale în Europa. Din această sumă, 110 milioane euro provin din subprogramul MEDIA al programului Europa Creativă.

În 2012, în UE au fost produse aproximativ 1.300 de filme, în comparație cu peste 800 în Statele Unite.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...