Republica Moldova într-un clasament internațional al transparenței bugetare: Ce lacune trag în jos poziția țării

Republica Moldova într-un clasament internațional al transparenței bugetare: Ce lacune trag în jos poziția țării

Un clasament internațional al transparenței bugetare va include, pentru prima dată în 2017, și Republica Moldova. Concluzia experților este că Republica Moldova are un loc bun în clasificarea funcțională a bugetului public, dar mai există o serie de lacune care trag poziția țării noastre în jos.

Colectarea datelor pentru Republica Moldova, necesare acestui clasament, a fost realizată de către experții IDIS „Viitorul”. Clasamentul internațional va fi
făcut public mai târziu, dar Buletinul „Bugete fără secrete” vă propune principalele concluzii ale experților cu privire la transparența bugetară a
Republicii Moldova.

Potrivit lui Veaceslav Ioniță de la „IDIS „Viitorul”, Republica Moldova a avansat puternic în ultimii ani în ceea ce privește transparența bugetară și accesul la informații privind banul public.

„Astfel, Republica Moldova are o poziție foarte bună în ceea ce ține de clasificarea funcțională a bugetului public, care este compatibilă cu standardele internaționale. Proiectul de buget oferă informații privind clasificarea economică a cheltuielilor, care de asemenea sunt în conformitate cu standardele internaționale. În ultimii ani, Ministerul Finanțelor utilizează bugetarea pe programe conforme standardelor internaționale, ceea ce crește gradul de transparență bugetară a țării, iar bugetul prezintă detaliat toate sursele de venit. Totodată, documentația anexată la proiectul Legii bugetului oferă informația macroeconomică necesară care stă la baza construcției bugetare”, a constatat Veaceslav Ioniță.

Totuși, Veaceslav Ioniță notează și „anumite scăpări”, care trag în jos poziția generală a țării în acest clasament internațional privind transparența bugetară.

„Unele dintre ele nu ține de competența nemijlocită a Ministerului Finanțelor sau a Guvernului, însă afectează scorul țării. Un astfel de indicator este votarea cu întârziere a Legii bugetului, care în Republica Moldova se întâmplă deja mai mulți ani la rând. De asemenea, în proiectul Legii bugetului
sunt prezentate doar sumar bugetele instituțiilor publice, ceea ce împiedică o analiză a eficienței utilizării banilor publici pe fiecare instituție în parte”, continuă expertul economic.

O altă scăpare este și lipsa prognozelor pentru câțiva ani înainte a cheltuielilor bugetare clasificate funcțional și economic. Printre alte probleme majore, care afectează puternic transparența bugetară a R. Moldova, se mai numără lipsa de informații privind întreprinderile de stat în proiectul și Legea bugetului. Bugetul de stat al Republicii Moldova nu prezintă deloc informații privind transferurile de la și spre întreprinderile de stat.

Potrivit lui Veaceslav Ioniță, o altă omisiune, „care poate fi corectată relativ ușor”, este ca autoritățile responsabile să facă publice informațiile legate de obligația instituțiilor de stat de a face propunerile de buget și data limită până la care trebuie să le transmită, la fel ca și cea privind termenul real când au fost prezentate propunerile de către fiecare instituție în parte

0