(RAPORT) Cazurile de manipulare în mass-media s-au intensificat în ultima perioadă: „Parcă ne aflăm în campania electorală”

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Omisiuni ale detaliilor din știre, citarea experților necunoscuți, prezentarea selectivă a opiniilor, generalizarea, trunchierea citatelor, etichetarea și propaganda sunt câteva dintre tehnicile descoperite de către Centrul pentru Jurnalism Independent într-un raport de monitorizare, realizat în cadrul campanie media împotriva informației false și tendențioase „Stop Fals”.

În raport au fost monitorizate 5 subiecte de interes public, reflectate în cadrul a 12 instituții media din Republica Moldova în perioada 1 februarie – 31 martie.

„Scopul acestei monitorizări a fost de a identifica practicile de reflectare a subiectelor de interes public pentru a vedea dacă jurnaliștii manipulează cu informația. Totodată, am avut drept scop să încurajăm mass-media să renunțe la aceste practici, la eventualele abateri de la prevederile Codului Deontologic și sperăm că prin acest proiect ajutăm consumatorii de media ca să înțeleagă mai bine ce este manipularea și cum se produce aceasta prin intermediul mass-media”, a menționat directoarea CJI Nadine Gogu în cadrul unei conferințe de presă.

Subiectele monitorizate sunt: scumpirea serviciilor medicale pentru persoanele, care nu dețin polițe de asigurare; lansarea inițiativei de a introduce votul uninominal; dezbaterea proiectului de lege privind votul uninominal; adoptarea în lectură finală a modificărilor în Codul Audiovizualului și votarea proiectului de lege privind ridicarea imunității deputaților.

Potrivit expertei de media, Viorica Zaharia derapaje mari au fost constatate în cadrul posturilor Publika, Prime și Accent TV. De exemplu, „inițiativa de a introduce votul uninominal a fost reflectată la Publika și Prime, doar din perspectivă pozitivă, fiind difuzate și câte 11 știri pe zi, iar la Accent TV la acest subiect a fost pusă în prim plan poziția socialiștilor și jurnaliștii au folosit în știri comentarii”, specifică experta.

Viorica Zaharia recomandă instituțiilor de media și jurnaliștilor să se abțină de la participarea în campaniile în propagandă. De asemenea, să reflecte faptele obiectiv, prezentând diferite puncte de vedere. Managerilor le recomandă să se abțină să facă presiuni asupra jurnaliștilor. CCA – ul ar trebui să monitorizeze posturile TV, mai ales în această perioadă, pentru că „parcă suntem în campanie electorală”, iar consumatorilor de presă experta le recomandă să se informeze din mai multe surse.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...