Procurorul general interimar ar putea fi numit prin decret de către președinte, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor

by D M
Distribuiti mai departe...

Parlamentul a votat în prima lectură un proiect de lege pentru interpretarea unor prevederi din Legea cu privire la Procuratură. Astfel, procurorul general interimar ar urma să fie numit prin decret de către președinte, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, exact ca în cazul numirii procurorului general.

Potrivit deputatului Sergiu Litvinenco, Legea Procuraturii nu specifică modalitatea de numire a unui procuror general interimar.

Autorii proiectului scriu că, potrivit textului actualei Legi a Procuraturii, „norma juridică în vigoare reglementează modul de asigurare a interimatului funcţiei de Procuror General în cazurile de „absenţă” a acestuia sau „imposibilitatea de exercitare a funcţiilor sale”. În ambele ipoteze se prezumă existenţa unei persoane numite în funcţia respectivă, dar care este în imposibilitate temporară de exercitare a atribuţiilor”.

 

Pentru a reglementa inclusiv şi ipoteza de vacanţă a funcţiei, Parlamentul stabilește că „în cazul intervenirii vacanţei funcţiei de Procuror General, Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, desemnează un Procuror General interimar până la organizarea concursului şi numirea, urmare a acestuia, a Procurorului General prin decret prezidenţial”.

Deputatul Vladimir Cebotari a intervenit și a spus că expresia „absența și imposibilitatea exercitării funcției” nu ar fi limitată la anumite circumstanțe și ar avea în vedere inclusiv și vacanța funcției. Potrivit lui Cebotari, CSP și Parlamentul nu au un rol în desemnarea persoanei care va exercita funcția de procuror general interimar.

În replică, Sergiu Litvinenco, a declarat că există o diferență între termenii „funcție vacantă” și „funcție temporar vacantă”. „Respectiv, în Legea Procuraturii este vorba despre situația când funcția este temporar vacantă. Eu am vorbit despre situația când funcția este vacantă. Legea Procuraturii nu soluționează această situație”.

Democratul Sergiu Sîrbu a luat cuvânt de la tribuna Parlamentului și a spus că prin „absență” se are în vedere „vacanța funcției”. Acesta a menționat că autorii proiectului de lege „nu interpretează legea, ci o modifică”.

Deputatul socialist Vladimir Bolea a spus, pe de altă parte, „că din punct de vedere juridic Legea Procuraturii nu prevede un mecanism de numire a unui procuror general interimar atunci când apare această vacanță”. „Cu ce vă încurcă, dragi deputați, faptul că vom aplica același mecanism de numire și față de procurorul general interimar. Este un mecanism constituțional. Sau se vrea ca procuratura în continuare să fie amorțită?”, a mai adăugat Bolea.

 

Autorii proiectului de lege mai vin să specifice sensul paragrafului privind „calitatea de membru al Consiliului Superior al Procurorilor”, în legătură cu concursul de ocupare a funcției de procuror general.

„Astfel, proiectul de lege interpretativă prevede că, prin textul „în ultimele 6 luni nu a deţinut calitatea de membru al Consiliului Superior al Procurorilor” se înţelege inclusiv persoana care a exercitat interimatul funcţiei de Procuror General indiferent de faptul dacă a participat sau nu la şedinţele Consiliului şi/sau dacă a participat la procesele de adoptare a actelor Consiliului”, se scrie în nota informativă.

„Or, intenţia legiuitorului atunci când a statuat inadmisibilitatea acceptării la concurs a unei persoane care a deţinut calitatea de membru al CSP în ultimele 6 luni a fost de a evita situaţia în care membrii CSP urmează a evalua un coleg cu care au activat în ultima perioadă de timp sau să evalueze pe cineva faţă de care sunt în relaţii de subordonare, ambele ipoteze fiind de natură să afecteze obiectivitatea evaluărilor realizate de membrii CSP în cadrul concursului pentru funcţia de Procuror General”, argumentează autorii proiectului de lege.

Proiectul de lege vine după ce Parlamentul a adoptat Hotărârea cu privire la constatarea neîntrunirii condițiilor de numire în funcția de Procuror General a lui Eduard Harunjen, „întrucât timp de 9 luni înainte de concurs a deținut calitatea de membru al Consiliului Superior al Procurorilor din postura de Procuror General interimar”.

Ulterior, Eduard Harunjen și-a dat demisia din funcția de procuror general.

 

Sursa: Unimedia.INFO


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...

Comments are closed.