Navă sub pavilion moldovenesc, reținută în Spania cu 1,4 tone de cocaină la bord. Reacția Căpităniei Portului Giurgiulești

Navă sub pavilion moldovenesc, reținută în Spania cu 1,4 tone de cocaină la bord. Reacția Căpităniei Portului Giurgiulești

O navă sub pavilion moldovenesc, plină cu cocaină, a fost interceptată de Poliția spaniolă și Agenția americană Anti-Drog (DEA) pe Atlantic, în apropiere de Insulele Canare. Potrivit presei spaniole, nava cargou transporta circa 1.400 kg de cocaină și a pornit la începutul lunii octombrie din Turcia și urma să ajungă în America Latină, cu destinația finală – Spania.

Reținerea a avut loc ieri, 23 octombrie, în apele Oceanului Atlantic, în apropiere de Insulele Canare, în urma unei ample operațiuni desfășurată de Poliția Națională din Spania, reprezentanții armatei și Agenția Americană Anti-Drog (DEA).

În total, zece membri ai echipajului au fost reținuți pentru trafic de droguri în proporții deosebit de mari.

Într-un comunicat emis de Căpitănia Portului Giurgiulești se menționează că nava vizată a fost înregistrată provizoriu în Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova, și la moment se află în procedura de perfectare a documentelor pentru înregistrare permanentă. Echipajul bordul navei „BREATH” este format din cetățeni a Turciei, Bulgariei, Ucrainei și Georgiei.

„La momentul înregistrării provizorii a navei, instituțiile de resort au verificat istoria navei, identitatea armatorului, și datorită lipsei suspiciunilor, și absenței acestora în listele persoanelor fizice și juridice supuse unor sancțiuni, sau aflate sub embargou, nava a fost acceptată spre înregistrare provizorie, urmând să fie prezentată inspectorilor statului pavilion pentru examinare înainte de înregistrare permanentă”, se arată în comunicat.

Potrivit Căpităniei Portului Giurgiulești, astfel de infracțiuni nu depind de pavilionul navei, ci sunt comise de echipajul navei și în mare parte fără ca armatorul sau proprietarul să fie la curent cu aceste activități ilegale. Totodată, în conformitate cu prevederile tratatelor internaționale din domeniul transportului maritim, în cazul infracțiunilor penale la bordul navelor, se aplică jurisdicția și legislația statului riveran, statului port, statului pavilion sau statului a cărui cetățenie o deține echipajul, și în dependență de situația geografică a navei la momentul comiterii infracțiunii, se aplică legislația statului afectat sau care este cel mai interesat în demararea anchetei.

„În cazul menționat, nava se afla în apele teritoriale a Spaniei (Insulele Canare), care în situația dată se consideră în calitate de stat riveran și stat port, respectiv legislația acestui stat se aplică la acest caz. În conformitate cu prevederile Convenției ONU cu privire la dreptul mării (la care Republica Moldova este parte), statul riveran (sau statul port) legislația căruia este încălcată, poate să solicite statului de pavilion prezentarea informației necesare pentru desfășurarea adecvată a anchetei”, se mai arată în comunicat.

Republica Moldova nu va suportat careva sancțiuni pe plan internațional drept rezultat a cazului menționat în care a fost implicată o navă sub Pavilionul Republicii Moldova, datorită faptului că statul-pavilion nu duce răspundere pentru activitatea comercială a armatorilor navelor sub pavilionul său, și acționează în interesul, său sau oferă suport statului legislația căruia a fost încălcată.

0