„Moratoriul” PD nu ține? Guvernul închide patru școli-internat din Republica Moldova

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Deși guvernarea se laudă că va redeschide unele școli închise în ultimul timp, după ce oligarhul și liderul Partidului Democrat din Moldova, Vladimir Plahotniuc, a anunțat un „moratoriu” procesului de lichidare a şcolilor, Guvernul a aprobat în ședința de miercuri închidea a patru școli-internat din Republica Moldova.

Printr-o hotărâre de Guvern din 24 ianuarie, la propunerea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, s-a aprobat lichidarea Casei de Copii, mun. Bălți, școlii de tip-internat pentru copii orfani şi rămași fără îngrijirea părinților, mun. Bălți, școlii-internat auxiliare, s. Corten, r-nul Taraclia și școlii-internat auxiliare, s. Grinăuţi-Moldova, r-nul Ocnița.

Conform proiectului, lichidarea școlilor-internat face parte din procesul de dezinstituționalizare. Astfel, în cel mai scurt timp, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării va institui comisiile de lichidare a instituțiilor de învățământ menționate.

Citește și: La o lună de la lichidarea a cel puţin şase şcoli din ţară, PD pune „moratoriu” închiderii acestora. Maia Sandu, vinovată de toate relele

În procesul de evaluare a Casei de Copii, din mun. Bălți, s-a constata că din numărul total de copii, 19 la număr, 4 copii nu aveau deficiențe senzoriale și au fost plasați în instituție din alte motive, ceilalți 15 copii prezentau deficiențe senzoriale de auz, dar, în același timp, copii nu purtau aparate auditive.

În scopul reintegrării celor 19 copii, ministerul anunță că s-a conlucrat cu autorităţile publice locale, cu Direcţiile de asistenţă socială şi protecţie a familiei, cu familiile biologice şi extinse, cu cadrele didactice şi de sprijin, astfel 17 copii au fost reintegraţi în familia biologică, un copil în familia extinsă, iar alt copil a fost dus la Asistenţa Parentală Profesionistă.

În ceea ce privește școala de tip-intemat pentru copii orfani si rămaşi fără îngrijirea părinţilor, din mun. Bălț, conform datelor raportului de evaluare, în mare majoritate copiii nu prezentau probleme de sănătate, exceptându-se 4 copii care se confruntă cu probleme (retard mental, tulburări de personalitate
emoţională volitivă, reţinere intelectuală, paralizie cerebrală, deficienţă de văz).

Perioada de plasament a unuia din cei 29 de copii aflaţi în instituţie a depăşit limita de 12 luni stabilită de Regulamentul-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea instituţiei de tip rezidenţial. Potrivit Notei informative prezentate de CCF Moldova, la data de 19 iunie 2017 nici un copil nu se afla în plasament în școala de tip-intemat pentru copii orfani şi rămaşi fără ocrotirea părinţilor, mun. Bălţi, aceştia fiind plasaţi fie în familia biologică -19, în familia extinsă – 4, fie plasaţi sub tutelă – 3, sau în Centrul de plasament temporar din mun. Bălţi – 3.

Procesul de dezinstituţionalizare propriu-zisă a copiilor din școala-intemat auxiliară din s. Corten, r-nul Taraclia, a demarat urmare a evaluării instituţiei de către Serviciul de Asistenţă Psihopedagogică. La momentul evaluării în instituţie erau plasaţi 10 copii (6 băieţi şi 4 fete) cu vârstele cuprinse între 9 şi respectiv 14 ani. Evaluarea s-a realizat doar în raport cu 8 din cei 10 copii, 2 copii aflându-se la studii la locul de reşedinţă.

Urmare a procesului de evaluare, 2 copii au continuat studiile în instituţia de învăţământ Liceul Teoretic Corten, unul la Liceul Teoretic din s. Ciumai, unul la Liceul Teoretic din Valea perjei, unul la Gimnaziul O. Panov, din or. Taraclia, unul la Gimnaziul din s. Albota de Sus și doi la Gimnaziul din s. Sofievca.

Referitor la școala-internat auxiliară, s. Grinăuţi-Moldova, r-nul Qcnita, menţionăm că evaluarea acesteia s-a realizat în trei etape de către CCF Moldova, la solicitarea Ministerului Educaţiei, iar la momentul evaluării s-a constatat că, doar 6 din cei 70 copii evaluaţi (adică 9%) se aflau în instituţie de mai puţin de 12 luni, durată maximă de aflare în instituţie. Peste 90% dintre copii au depăşit de la 2 până la 10 ori durata maximă, iar 50% din numărul total de copii s-au aflat în instituţie un termen mai mare de 5 ani.

În prezent, în cele patru școli-internat nu sunt plasaţi copii, toţi copiii au fost dezinstituţionalizaţi fiind reintegraţi în familii biologice/extinse, servicii de alternativă continuându-şi studiile fie în instituţiile de învăţământ general, fie în şcoli profesionale.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...