(GALERIE FOTO) Moldova din „inima” Mercedesului. O companie autohtonă care produce cablaj pentru lumea automobilistică îşi extinde activitatea

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Mercedes-Benz E-Class, maşina îndrăgită de cei care iubesc calitatea, spaţiul şi comfortul, fiind cel mai vândut model de Mercedes cu peste 13 milioane de unităţi până în 2015, ar merge, dar probabil numai la vale, dacă nu ar conţine şi o părticică din Moldova. Este vorba de cablajul care, pentru acest model, este produs sută la sută în ţara noastră. La fel se întâmplă şi cu cablajele pentru diferite modele de Vokswagen, Volvo şi Nissan produse tot la societatea pe acţiuni „INTROSCOP”.

Lansată pe baza fostei uzine sovietice „ElectroTociPribor” din Chişinău, după o perioadă de degradare ca urmare a destrămării URSS, cele circa 50 de mii de metri pătraţi de spaţiu de producere ale societăţii pe acţiuni au cunoscut o nouă etapă de dezvoltare în 2008, atunci când uzina a fost privatizată. Acum INTROSCOP este una dintre cele mai mari companii din domeniu de cablaje, fiind a doua companie din Moldova după numărul de producere şi cel de angajaţi, iar din toamnă planifică să-şi extindă activitatea.

Potrivit directorului general al companiei, Valeriu Bodiu, acum INTROSCOP are circa 2.000 de angajaţi şi oferă salarii cu până la 30% mai mari decât salariul mediu pe ţară pentru angajaţii necalificaţi – până la 7.000 de lei, în timp ce inginerii au salarii „la nivel european”, spune directorul fără a numi o cifră exactă. Chiar şi aşa, spune Valeriu Bodiu, compania se confruntă cu o lipsă de angajaţi, iar „dacă îmi aduceţi azi 500 de oameni, îi iau pe toţi”.

„Noi acum lucrăm cu doi parteneri de bază. Este concernul german Leoni AG şi holdingul japonez Sumitomo. Acum suntem în discuţii cu o altă companie germană care produce cablaje pentru aşa-numitul „after market” (n.r. „după piaţă”/„după vânzare”) – un fel de accesorii şi piese de rezervă. De exemplu, acelaşi cablaj pentru a conecta o remorcă la orice maşină. Avem o înţelegere cu ei, este vorba de o permutare de producţie din Cehia. Dar atât cu Leoni, cât şi cu Sumitomo se doreşte şi există posibilitate de creştere, iar cel mai mare impediment la momentul de faţă este forţa de muncă”, a menţionat directorul INTROSCOP în cadrul unui tur de presă organizat în spaţiul de producere al companiei.

Şefa secţiei de producere, Oxana Permeacov, susţine că astăzi INTROSCOP asamblează mai mult de 2.000 de tipuri de calbaje – de la baza cablajului, până la cablajul pentru motor, cablajul pentru parcare, sistemul de sonorizare, iluminare şi multe alte acţiuni, fiecare fiind în strictă concordanţă cu cerinţa clientului.

„Lucrul zilnic este în două schimburi. Aria este împărţită pe segmente. Avem şefi de schimb care gestionează şi, de asemenea, instructori care instruiesc tot personalul pe care-l avem aici pentru asamblare. Pe lângă asamblare, avem testarea cablajelor care ne asigură 100% de calitate a produsului. Doar după aceasta noi putem livra produsul direct clientului”, a menţionat Permeacov.

Valeriu Bodiu: „Fiecare cablaj în maşini este individual. Deci, nu există un cablaj identic de la o maşină la alta. Aceasta face ca această muncă să fie poate nu atât de complicată, dar foarte complexă”.

„Toate modulele Mercedes-Benz clasa E, deja sunt trei generaţii de Mercedes de felul acesta, sunt produse aici. Pentru Volvo noi producem cablaje pentru scaune, pentru oglinzi şi generator. La Nissan tot, este vorba de oglinzi şi generator, iar la Volkswagen vorbim de cablaje pentru motoare”, a precizat directorul companiei.

Tot la INTROSCOP sunt asamblate şi cablajele pentru motoarele maşinilor AMG.

Astfel, potrivit lui Bodiu, timp de o zi, compania produce în jur de 35-40 de mii de unităţi de cablaje diferite, iar prezenţa permanentă a unui număr mare de angajaţi instruiţi este foarte importantă, în condiţiile în care, dacă s-ar întâmpla ca linia de producere a concernului german Mercedes să fie oprită, din lipsa cablajelor moldoveneşti, pierderile ar fi de 20 de mii de euro pentru un singur minut.

„Din fericire, nu am avut aşa situaţii, dar, în mod normal, dacă se reţine transportul, este mai ieftin să iei un avion charter pentru două valize de cablaje, decât să laşi să stea linia”, glumeşte directorul companiei, precizând că cablajul este al doilea, după motor, cel mai scump element dintr-o maşină.

Valeriu Bodiu recunoaşte că sunt foarte mulţi tineri care vin şi spun că nu e pentru ei, „cu toate că, cei care au curajul şi voinţa să încerce să facă – reuşesc”. „Angajaţii au un sistem de bonusare. Majoritatea celor care sunt astăzi manageri, toţi au pornit de la zero. Un inginer, care anterior a fost operator, are un salariu mult mai mare, dar pentru asta trebuie de muncit. Dacă noi ne dorim o viaţă mai bună, răsuflecăm mânecile şi facem. Am fost peste hotare, am văzut ce e acolo, venim acasă şi facem”, se arată convins Bodiu.

Astfel, directorul INTROSCOP îşi doreşte să identifice întreprinderea pe care o conduce cu dezvoltarea ţării. „Eu sunt moldovean. Aici m-am născut şi nu am de gând să plec, şi îmi doresc o ţară în care eu să mă simt bine. Am trăit o perioadă în Germania, am fost diplomat acolo, am văzut multe lucruri frumoase şi eu îmi doresc toate acestea la mine acasă. Rugămintea mea este să încercăm să promovăm lucruri frumoase aici”, a conchis directorul companiei.

        

P.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...