Exemplul Tallin: Cum transportul public gratuit a devenit un succes de invidiat

by Genko Genko

Transportul public în comun necesită de la an la an tot mai multe investiții din bugetul municipal. Astfel de afirmaţii le putem auzi de la oficiali municipali, în ajunul fiecărei noi scumpiri de bilete în toata Europa, inclusiv la noi.

Dar, în lume există şi altfel de exemple. În ultimii ani, în Europa devine din ce în ce mai popular sistemul de transport public gratuit. Peste o sută de oraşe din UE au renunţat la plata pentru transportul public – parțial sau total, scrie eurointegration.com. Majoritatea acestora sunt orășele mici, dar există şi o excepție – capitala Estoniei – Tallin.

De trei ani locuitorii Tallinului beneficiază de transportul public în comun gratuit.

În luna aprilie 2012, problema a fost tranşata în cadrul unui referendum, și orașul a răspuns votând în proporţie de 70% pentru gratuitate totală pe transportul public în comun.

Mulţi ar spune că astfel regia de transport se transformă într-o gaură neagră? Dar, deşi pare paradoxal, la Tallin, gratuitatea s-a dovedit a fi total justificată din punct de vedere economic. Ba mai mult – cheltuiala municipalităţii s-a recuperat foarte repede.

Care este secretul?
„În mod tradițional, transportul urban este subvenționat în toate țările. De exemplu, în Marea Britanie, municipalitățile acoperă doar 20% din costuri, dar în Europa se compensează 50-70% din costul de operare al companiilor şi regiilor municipale de transport. Aceeași situație a fost şi la Tallin – unde primăria compensa 70% din costurile regiei” – spune Allan Alakula, şeful biroului municipal pentru relaţia cu UE.

În această situație, tranziția la o compensare de 100 la sută a costurilor nu a fost atât de scumpă. Pentru asta, orașul a crescut bugetul alocat companiei de transport până la 12 milioane de euro.

Şi acum secretul succesului
Transportul este gratuit numai pentru locuitorii cu buletin de Tallin, în timp ce vizitatorii sau locuitorii fără viză de reşedinţă plătesc ca şi mai înainte. Allan demonstrează cardul magnetic personalizat, care seamănă cu cel al călătorilor din Bucureşti. Cardul oferă dreptul la călătorie gratuită în transportul în comun public numai dacă există un document de identitate cu adresa de domiciliu sau reşedinţă în Tallin.

În capitala Estoniei locuiesc mii de persoane înregistrate oficial în alte orașe, şi care îşi plătesc impozitele către alte primării.

Posibilitatea călătoriei gratuite în transportul public a fost un stimul important pentru a se înregistra în orașul Tallin.

Așa se face că în ultimii trei ani populația orașului a crescut de la 416 mii persoane, la 440 mii.

„În medie, fiecare rezident înregistrat plătește la bugetul orașului taxe totalizând o mie de euro anual. Desigur, creșterea populației nu se explică doar prin dorinţa de a beneficia de transport gratuit. Cu toate acestea, potrivit diverselor estimări, transportul gratuit a dus la creşterea încasărilor din taxele municipale cu 14 până la 21 de milioane de euro. În orice caz, suma ne-a permis să suportăm integral costurile companiei de transport, dar şi să realizăm un profit”, – spune Allan.

„Creșterea veniturilor bugetare a permis nu numai să menținem serviciul public de transport, dar chiar să îmbunătățim calitatea transportului. Cu toate acestea, există întotdeauna riscul ca noua administraţie municipală să dorească să facă nişte economii, ceea ce va duce la o deteriorare a calităţii serviciului. În această situație, starea de spirit a cetățenilor se poate schimba. Nimeni nu vrea servicii proaste, chiar dacă sunt gratuite”- explică oficialul.

Alte câştiguri
În afară de beneficiile financiare, trecerea la transportul gratuit a ajutat municipalitatea să rezolve o altă problemă majoră – congestionarea traficului din centrul oraşului.

Desigur, reducerea numărului de mașini în centru nu se datorează doar transportului public gratuit. Efectul descongestionării traficului s-a făcut combinându-se această măsură cu alţi doi paşi – parcări cu plată, precum și benzi exclusive pentru transportul public.

Acum, ideea transportului gratuit, urban și interurban, cu excepția celui inter-regional este deja subiect de campanie electorală în Estonia. Nu este susținută de guvern, dar dezbaterea publică deja există.

În lume, multe alte orașe folosesc un sistem de transport gratuit, dar de cele mai multe ori în regim limitat.

De exemplu, la Riga, călătoriile cu transportul în comun sunt gratuite în caz de ninsori grele şi înzăpeziri.

În oraşul Chengdu din China, capitala provinciei Sichuan, cu o populație de peste 7 milioane de oameni, călătoriile in transportul în comun sunt gratuite între 5-7 dimineața, permițând descărcarea reţelei publice la ore de vârf.

Sistemul de transport gratuit este aplicat şi în câteva orașe poloneze, precum și în suburbia Varșoviei – Zhombki.

CITIȚI ȘI...