Economia Moldovei devine tot mai puțin dependentă de piața Rusiei

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

În 2014 însă, Federația Rusă şi-a pierdut în premieră poziția de lider ca destinație a exporturilor moldovenești, în favoarea României, constată un studiu prezentat astăzi de Centrul Analitic Expert-Grup.

Ponderea exporturilor către Rusia a constituit 18,1% din exporturile totale moldovenești în 2014. Totodată, exporturile locale către Rusia, care sunt mai relevante pentru analiză, au constituit 12% din exporturile totale locale în 2014.

Astfel, exporturile locale spre Rusia reprezintă 2,3% din PIB în 2014 – un nivel suficient de înalt pentru a avea impact semnificativ asupra economiei moldovenești – dar incomparabil cu situația de un deceniu în urmă, când ponderea exporturilor locale către Rusia depășea 10% din PIB, constată experții economici.

În același timp, Federația Rusă este și un partener de import major pentru Republica Moldova, cu 13,5% din volumul total de importuri. Această pondere înaltă se datorează în primul rând dependenței puternice de gazul rusesc, care reprezintă 65% din importurile din Federația Rusă.

Experții sunt de părere că deși instituirea ZLSAC dintre Moldova și UE a dus la creșterea ponderii exporturilor pe piața comunitară pentru unele categorii de produse, volumul exportat către aceasta dar și către alte țări nu a reușit să acopere pierderile de pe piața rusă, din cauza dificultăților economice ale celorlalți parteneri comerciali, dar și din cauza competitivității joase a produselor moldovenești.

Expert-Grup recomandă autorităților Republicii Moldova să continue să depună eforturi pentru a normaliza și depolitiza relațiile comerciale cu Rusia. În același timp, Moldova trebuie să valorifice avantajele pe care le oferă Acordul de Asociere și de liber schimb cu UE, dar şi să contribuie la creșterea competitivității produselor pe piețele externe de desfacere.

În plus, Moldova trebui să valorifice și alte piețe de desfacere, pe lângă cea rusească și comunitară, prin extinderea relațiilor comerciale cu țări ca Ucraina, Belarus, Kazahstan sau Turcia, dar și prin asigurarea unui sistem viabil de standardizare și evaluare conform cu cerințele UE, care va crește cererea pentru produsele moldovenești și din partea altor state care au încredere în standardele europene.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...